رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی عنوان کرد:
تعداد داروسازان در 5 سال آینده به 2 برابر افزایش می‌یابد
تبعات تاسیس داروخانه‌های متعدد بدون رعایت فاصله جغرافیایی و حد جمعیتی


29 فروردین 1402 ساعت: 10:1



با توجه به حدود 30 دانشکده داروسازی فعال و نزدیک به 12 هزار دانشجوی داروسازی در کشور، در آینده بسیار نزدیک، نظام سلامت با خیل داروسازان فارغ‌التحصیل روبرو خواهد بود.

به گزارش «سلامت» به نقل از انجمن داروسازی بالینی ایران، دکتر حسین خلیلی، متخصص داروسازی بالینی و رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای 17 لغایت 19 خرداد ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران، گفت: «برگزاری این همایش پس از گذشت بیش از 3 سال از شروع پاندمی کرونا و در این بازه زمانی دارای ویژگی‌های خاص و فرصتی است برای پاسخگویی به سوالات همکاران داروساز که در این مدت، دسترسی مناسب به منابع معتبر نداشته‌اند.»

 

خلیلی با اشاره به شرایط حاکم بر نظام سلامت از تحریم‌های ظالمانه در حوزه دارو و تجهیزات تا تورم موجود و آسیب جدی آن به خدمت‌گیرندگان و بیماران، افزود: «در این شرایط مدیریت صحیح تامین، توزیع و مصرف کالاهای سلامت‌محور تنها راهکار موجود جهت کاهش رنج بیماران است.»


وی با یادآوری این موضوع که بر اساس عادت و اعتماد، در دسترس بودن، عدم نیاز به هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه جهت دریافت خدمت مشاوره‌ای و تامین نیازهای اساسی و اولیه، داروخانه اولین محل مراجعه فرد در زمان ابتلا به بیماری است، خاطر نشان کرد: «این شرایط فرصت مغتنمی برای داروساز فراهم می‌کند که با اتکا به دانش به‌روز شده، خدمات بهینه به مراجعه‌کننده ارایه و از همین نقطه، پیوند ماندگاری بین بیمار و داروخانه ایجاد کند.»

 

رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران، گفت: «با توجه به حدود 30 دانشکده داروسازی فعال و نزدیک به 12 هزار دانشجوی داروسازی در کشور، در آینده بسیار نزدیک نظام سلامت با خیل داروسازان فارغ‌التحصیل روبرو خواهد بود.

 

دکتر خلیلی ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود در 5 سال آینده تعداد داروسازان به 2 برابر افزایش یابد و این آینده در پیش‌رو پرسش‌هایی را به همراه دارد همچون اینکه: 

آیا هدف اولیه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو که خدمت در مناطق محروم بوده، شرایط و جایگاه در شان را برای این تعداد داروساز آماده می‌نماید؟ 

آیا ارایه خدمات مشاوره‌ای فراتر از خدمت مشاوره در زمان تحویل نسخه، آن هم بدون تعرفه حرفه‌ای، برای داروسازان در آینده جذابیت خواهد داشت؟ 

تاسیس داروخانه‌های متعدد بدون رعایت فاصله جغرافیایی و حد جمعیتی چه تبعاتی برای صنف داروسازان و خدمت‌گیرندگان خواهد داشت؟ 

آیا تعرفه‌های نظام سلامت پاسخگوی هزینه‌های خدمات سلامت و تورم موجود هست؟» 


وی افزود: «یکی از چالش‌های جدی در زمان پذیرش بیمار در بیمارستان و زمان ترخیص، تعدد و تداخل داروهای مصرفی قبلی و داروهای تجویزشده در بستری اخیر بیمار است. داروسازان مسقر در بیمارستان در زمان پذیرش، بهترین و کامل‌ترین شرح‌حال دارویی بیمار را اخذ نموده و در فرم تلفیق پذیرش ثبت می‌نمایند.»

 

خلیلی بیان داشت: «در طول بستری، معمولا بیمار توسط سرویس‌های مختلف ویزیت و مشاوره می‌شود. در زمان ترخیص، پزشک معالج اصلی با انبوهی از داروهای سرویس‌های مختلف برای بیمار روبرو است که به علت فوق‌تخصصی شدن رشته‌های پزشکی، بعضا اطلاعات کافی در مورد برخی از این داروها ندارد. در این شرایط، منجی، داروساز است که با تسلط بر اطلاعات دارویی و داروشناسی، داروهای مشابه را تشخیص، تداخل‌های دارویی جدی را گوشزد و آموزش‌های لازم جهت مصرف صحیح داروها را به بیمار ارایه نماید.»

 

وی گفت: «خدمت تلفیق دارویی مدتی است که در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شروع شده و با توجه به داشتن تعرفه مصوب و استقبال آن از طرف پزشکان، بیماران و داروسازان، همکاران داروساز می‌توانند با گذراندن دوره مهارتی کوتاه‌مدت تلفیق دارویی که از طریق مرکز آموزش مهارت‌های وزارت بهداشت اعلام می‌گردد، کاندید ارایه خدمت تلفیق دارویی در بیمارستان‌ها شوند.»

 

رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران، اظهار داشت: «حرفه داروسازی علیرغم سابقه، راه درازی در پیش دارد. کافی است به سایت‌های انجمن داروسازان کشورهای بزرگ سر بزنیم. داروسازان به‌دنبال استفاده از پتانسیل‌ها و توانایی‌های خود در طول چندین سال آموزش، در نظام سلامت و مراقبت بیماران هستند. 

 

تعریف تعرفه خدمت مشاوره‌ای در سطح داروخانه، کسب مجوز برای نسخه‌نویسی اقلام دارویی خاص، مشارکت در انجام واکسیناسیون، خدمات مشاوره‌ای برای بیماران ناتوان و نظارت بر درمان‌های تزریقی در منزل، کلینیک‌های مشاوره‌ای سرپایی و مجازی، آماده‌سازی فرآورده‌های تزریقی، تغذیه وریدی، شیمی‌درمانی جهت مصرف و... از جمله این فعالیت‌ها هستند.»

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو