6 تصور نادرست درباره مرطوب‌کننده‌ها
21 فروردین 1402 ساعت: 13:1



متخصصان پوست‌ومو طی سال‌های اخیر بارها و بارها تاکید کرده‌اند که مرطوب‌کننده‌ها یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت از پوست هستند و باید در روتین روزانه مراقبت از پوست جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. با این‌حال، تصورات نادرستی که بعضی از ما درباره مرطوب‌کننده‌ها داریم، اجازه نمی‌دهند که در استفاده از این محصولات با موفقیت حداکثری عمل کنیم. پس اگر می‌خواهید اثربخشی مرطوب‌کننده‌ها را بیشتر کنید، حتما این تصورات نادرست را کنار بگذارید. 

1. همیشه قبل از به‌کارگیری مرطوب‌کننده باید پوست را خیس کرد

 

متخصصان پوست‌ومو می‌گویند که بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده، زمانی است که پوست کمی مرطوب باشد، مخصوصا وقتی که از حمام بیرون آمده‌ایم. با این‌حال،‌ بعضی افراد تصور می‌کنند که ابتدا باید پوست را خیس کنند و بعد از مرطوب‌کننده کمک بگیرند، اما چنین تصوری اصلا درست نیست. 

 

2. مرطوب‌کننده‌های برپایه پترولاتوم باعث آکنه می‌شوند 

 

ترکیبات پترولاتوم مانند همان ترکیباتی که در وازلین به‌کار می‌روند، ذاتا جوش‌زا نیستند و درنتیجه باعث انسداد یا گرفتگی روزنه‌های پوستی نمی‌شوند. درواقع اگر می‌خواهید که مرطوب‌کننده انتخاب‌شده باعث شکل‌گیری جوش‌های آکنه‌ای نشود، فقط باید محصولاتی را انتخاب کنید که غیرجوش‌زا (non-comedogenic) و بدون ترکیبات چرب و روغنی (oil-free) باشند. 

 

به‌علاوه، خود خشکی پوست هم باعث گرفتگی روزنه‌های پوستی می‌شود. بنابرانی همه افراد مبتلا به آکنه باید استفاده از یک مرطوب‌کننده باکیفیت را جدی بگیرند. 

 

3. استفاده روزانه از مرطوب‌کننده، قابلیت طبیعی پوست برای رطوبت‌سازی را تخریب می‌کند 

 

این تصور نادرست قطعا باید کنار گذاشته شود، زیرا چنین اتفاقی اساسا ممکن نیست. اتفاقا توصیه متخصصان پوست‌ومو این است که هرروز از یک مرطوب‌کننده باکیفیت استفاده کنید و این کار را حداقل 2 بار در روز انجام بدهید تا پوست شاداب‌، جوان و سالمی داشته باشید. 5 دقیقه بعد از بیرون آمدن از حمام، بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده است. 

 

4. همه افراد باید از یک نوع مرطوب‌کننده استفاده کنند 

 

چنین چیزی قطعا درست نیست، زیرا افراد مختلف دارای ویژگی‌های فردی گوناگون و پوست‌های متفاوتی هستند. به همین دلیل هم امروزه مرطوب‌کننده‌های مختلی براساس نیازهای انواع پوستی گوناگون تولید می‌شوند. 

 

افراد دارای پوست خشک به مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر نیاز دارند، درحالی که افراد دارای پوست چرب باید از یک مرطوب‌کننده سبک‌تر استفاده کنند. علاوه بر این،‌ افرادی که در دهه 20 سالگی خود هستند، طبیعتا مجبور نیستند از مرطوب‌کننده‌های دارای ترکیبات ضدپیری استفاده کنند.

 

5. بعضی افراد هرگز به مرطوب‌کننده نیاز ندارند 

 

دکتر تامی کاسیس (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید که یکی از اتفاقات تعجب‌برانگیز برای او، این است که بعضی افراد هرگز از مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنند و تصور می‌کنند که چنین کاری برایشان ضروری نیست.

 

به‌گفته او، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در زمستان ضرورت دارد، درحالی که بعضی افراد چنین کاری را به‌صورت روزانه انجام نمی‌دهند یا فقط به استفاده از لوسیون‌های سبک اکتفا می‌کنند. با این‌حال، لوسیون‌های سبک نمی‌توانند آبرسانی و رطوبت‌رسانی به پوست را با کیفیت عالی به انجام برسانند. 

 

6. می‌توان همیشه از یک نوع مرطوب‌کننده استفاده کرد 

 

بعضی افراد برای سال‌های متوالی فقط از یک مرطوب‌کننده استفاده می‌کنند، درحالی که نیازهای پوست به‌مرور زمان تغییر می‌کند. علاوه بر این،‌ همه ما باید از یک مرطوب‌کننده سازگار با فصل‌های بهار و تابستان و یک مرطوب‌کننده سازگار با فصل‌های پاییز و زمستان استفاده کنیم. بنابراین استفاده از مرطوب‌کننده باید با ویژگی‌های آب‌وهوایی هر فصل هم تناسب داشته باشد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: newbeauty

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو