خوراکی‌هایی که بهتر است در تعطیلات نوروز مصرف کنید!
6 فروردین 1402 ساعت: 09:1



یکی از مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام نوروز، پیروی از یک برنامه غذایی سالم به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، اضافه‌وزن و یا جلوگیری از بالا رفتن فشار، قند و کلسترول خون است. از این‌رو، بهتر است افرادی که می‌خواهند الگوی غذایی سالمی در تعطیلات نوروز داشته باشند، حتما برخی مواد غذایی را به‌صورت روزانه مصرف کنند.

در ادامه این مطلب به معرفی 6 ماده غذایی خواهیم پرداخت که مصرف آنها در ایام نوروز می تواند مفید باشد. این مواد غذایی عبارتند از: 

 

1. گردو 

گردو یکی از بهترین منابع گیاهی برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 است و مصرف منظم آن می‌تواند با کاهش چربی بد خون (LDL) و افزایش چربی خوب خون (HDL) به تنظیم کلسترول خوب خون و حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک کند. بنابراین، توصیه می‌شود که در ایام نوروز، روزانه 1 تا 2 عدد گردوی خام مصرف کنید. 

 

2. قارچ 

قارچ‌های خوراکی جزو سبزیجات دارای فیبر زیاد و کالری بسیار کم هستند و می‌توانند قدرت سیرکنندگی بسیار بالایی داشته باشند. همین ویژگی قارچ است که باعث پیشگیری از ریزه‌خواری بیش‌ازحد در ایام تعطیلات خواهد شد. بنابراین، بهتر است که در این ایام، روزانه حدود 1 لیوان قارچ بخارپز در کنار وعده‌های غذایی اصلی تان مصرف کنید. 

 

3. ماست یونانی 

ماست یونانی، پروتئین بسیار زیاد و باکیفیتی دارد و می‌تواند شما را برای مدت‌زمان طولانی‌تری سیر نگه دارد. مصرف ماست یونانی به‌عنوان میان‌وعده در ایام تعطیلات، تاثیر قابل توجهی بر پیشگیری از ریزه‌خواری در طول روز و جلوگیری از افزایش وزن بعد از تعطیلات خواهد داشت. شما می‌توانید ماست یونانی را در وعده عصرانه همراه با گردو و یک تکه کوچک نان سبوس‌دار مصرف کنید. 

 

4. تخم‌مرغ ‌آب‌پز 

اگر می‌خواهید در ایام تعطیلات جلوی پرخوری و اضافه‌وزن تان را بگیرید باید اهمیت ویژه‌ای به وعده صبحانه تان بدهید. مصرف صبحانه‌های پروتئینی برای مدت‌زمان طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و میل به ریزه‌خواری یا مصرف هله‌هوله‌ها را سرکوب می‌کند. تخم‌مرغ آب‌پز در وعده صبحانه می‌تواند علاوه بر پروتئین باکیفیت، مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های A و B12 را هم به بدن برساند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. 

 

5. کیوی 

کیوی در گروه میوه‌های سرشار از فیبر و ویتامین C قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کیوی تازه منبع خوبی برای دریافت پتاسیم است. مصرف روزانه کیوی در ایام تعطیلات، علاوه بر حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی و ایمنی بدن، باعث پیشگیری از ابتلا به یبوست خواهد شد. شما می‌توانید در این ایام، روزانه 1 تا 2 عدد کیوی برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی­تان مصرف کنید. 

 

6. کره مغزها 

اگر در ایام تعطیلات در سفر هستید یا به‌خاطر مهمانی‌ها فرصت کافی برای غذا خوردن ندارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که یک وعده کم‌حجم اما با ارزش تغذیه‌ای بالا را به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا حتی شام در نظر بگیرید. این وعده غذایی می‌تواند شامل 2 عدد نان تست جو یا نان تست سبوس‌دار همراه با 2 قاشق غذاخوری از کره مغزها مانند کره فندق، کره پسته یا کره بادام‌زمینی باشد. انواع کره مغزها پروتئین باکیفیت و بسیار بالایی را در خود جای داده‌اند و حاوی چربی‌های مفید غیراشباع هستند. مصرف کره مغزها، علاوه بر ایجاد حس سیری طولانی‌مدت، می‌تواند به حفظ سلامت سیستم گوارشی، قلبی‌ـ‌عروقی و ایمنی بدن کمک کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: realsimple

اسموتی موز و جودوسر؛ نوشیدنی مغذی و سیرکننده 

4 توصیه‌ تغذیه‌ای برای افزایش طول عمر بیشتر​​​
این خوراکی‌های فراسودمند را به سبد خریدتان اضافه کنید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو