تغذیه مناسب برای سندرم روده تحریک¬پذیر در ماه رمضان
14 اردیبهشت 1399 ساعت: 10:2



سندروم روده تحریک­پذیر به عنوان یک اختلال در عملکرد روده­ها شناخته می­شود تا بیماری. این اختلال جزء بیماری­های شایع گوارشی است و 30 تا 50 درصد مراجعه به متخصصان داخلی را شامل می­شود. علائمی نظیر دردهای شکمی، نفخ و اختلال در عملکرد روده (یبوست یا اسهال) در مبتلایان وجود دارد. البته در طول ماه رمضان، تغییر در عادت های غذایی و سبک زندگی در کنار رعایت توصیه­های دارویی ضروری است تا از تشدید علائم پیشگیری شود.

معمولا پیش از تجویز دارو، پزشک از بیمار می­ خواهد تا به شیوه تغذیه و انواع مواد غذایی که مصرف می­کند، توجه داشته ­باشد تا هر ماده ­ای که علائم را تشدید می­ کند از رژیم ­غذایی حذف کند. این نکته در ماه ­رمضان نیز باید ادامه پیدا کند تا بروز یا تشدید علائم، روزه‌­داری را مشکل نکند. علاوه­ براین، رعایت برخی توصیه های تغذیه ای در ایام روزه ­داری ضروری خواهد بود:

 

1. افزایش مصرف فیبرهای حل­ شدنی مانند جو و جودوسر؛ این نوع غلات هضم راحتی در روده دارند و مشکل­ ساز نیستند.

 

2. کاهش مصرف فیبرهای حل­ نشدنی مانند گندم و سبوس­ گندم. این خوراکی ها روده را تحریک کرده و عملکرد آن را دچار اختلال می کنند.

 

3. کاهش مصرف چربی­ ها. زیرا مصرف چربی­ ها باعث تحریک روده­ ها و انقباضات این اندام­ ها می­ شود.

 

4. محدودیت مصرف مواد غذایی تولیدکننده گاز. خوراکی ­های حاوی سوربیتول و فروکتوز چنین تاثیری دارند. هلو، سیب، گلابی، آلو سیاه­ خشک همچنین تمام خوراکی­های صنعتی که به­ عنوان "بدون­ قند یا رژیمی" هستند، سوربیتول دارند. میوه ­هایی مانند موز، انگور، سیب، مرکبات، طالبی، هندوانه، خربزه، توت و انواع سس، نوشیدنی و خوراکی­ های فرآوری­ شده حاوی فروکتوز هستند.

 

5. کاهش مصرف لبنیات در صورت عدم تحمل به لاکتوز

 

6. اجتناب از مصرف چای، شکلات و قهوه

 

7. جایگزینی ادویه ­ها با سبزیجات ­معطر

 

8. مصرف سالاد و سبزیجات خام پس از صرف ­غذا

 

9. نوشیدن مرتب آب پس از افطار

 

10. غذاخوردن در ساعت های منظم

 

11. خوب جویدن لقمه­ ها

 

12. اهمیت مصرف هر 3 وعده افطار، شام و سحری

 

البته بهتر است مبتلایان به سندروم روده تحریک­ پذیر، روزه خود را با غذا یا نوشیدنی شیرین باز کنند. بعد از حدود یک ساعت، شامی سبک خورده و غذای اصلی و مغذی ­تر را به وعده سحر موکول کنند.

 

در این میان، مدیریت شرایط استرس ­زا و رعایت آرامش تاثیر عالی در عملکرد روده و به­ عبارتی انقباضات و انبساط های روده­ ای دارد. حفظ آرامش، فشارهای عصبی و عضلانی را نیز کاهش می­ دهد. افرادی که متوجه شده­ اند در شرایط استرس و نگرانی دچار تشدید علائم گوارشی هستند، حتما باید با راهکارهایی نظیر تنفس عمیق و... سبک زندگی توام با آرامش داشته باشند و مدیریت صحیح را در این شرایط فرابگیرند. البته در صورتی که پزشک، چندین ساعت گرسنگی و تشنگی را برای بیمار مضر بداند و مصرف منظم دارو ضرورت داشته ­باشد، امکان روزه­ داری وجود ندارد. از این رو، باید با پزشک معالج تان در زمینه روزه­ داری و اصول تغذیه موثر مشورت کنید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:pharmacie.ma

 پیشگیری از یبوست در قرنطینه خانگی

چگونه میکروبیوم روده را برای مبارزه با کروناویروس سالم نگه داریم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو