آیا گرگرفتگی برای قلب مضر است؟
15 اسفند 1401 ساعت: 17:12



گرگرفتگی یکی از شایع‌ترین علائم یائسگی است. در حالی که بیشتر افراد آن را به عنوان یک مزاحم ناراحت‌کننده می‌بینند، تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است اثرات سلامتی داشته باشد.
گرگرفتگی به دلیل تغییر سطوح استروژن در دوران یائسگی ایجاد می‌شود. کاهش سطح استروژن باعث می‌شود هیپوتالاموس (که اساساً ترموستات مغز است) حتی به تغییرات جزئی در دمای بدن بیش از حد واکنش نشان دهد.

نتیجه یک گرگرفتگی می‌تواند مانند یک احساس ناگهانی گرما باشد که با ضربان قلب سریع، عرق کردن، برافروختگی و قرمزی پوست همراه است. هنگامی که در شب رخ می‌دهد، اغلب به آن عرق شبانه می‌گویند زیرا فرد غرق در عرق از خواب بیدار می‌شود.

حدود 75 درصد از افرادی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند، گرگرفتگی دارند. برای برخی، این علامت مکرر و شدید است. افراد ممکن است چندین گرگرفتگی در روز داشته باشند که هر کدام تا 10 دقیقه طول می‌کشد. از سوی دیگر، برخی از افراد یائسه هرگز آن را تجربه نمی‌کنند یا فقط بسیار خفیف دارند.

مطالعات نشان داده است که گرگرفتگی مکرر و مداوم، و همچنین بروز آن در دوران یائسگی زودتر، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

مه مغزی یکی دیگر از علائم رایج یائسگی است. و گرگرفتگی ممکن است بر مغز تاثیر بگذارد. محققان رابطه‌ای بین گرگرفتگی و افزایش شدت ماده سفید در مغز مشاهده کردند، به ویژه زمانی که گرگرفتگی در هنگام خواب رخ می‌داد. و بر اساس یافته‌ها به این نتیجه رسیدند که گرگرفتگی می‌تواند نشانگر سلامت مغز در میانسالی باشد.

آیا باید نگران گرگرفتگی خود باشید؟

اگر دچار گرگرفتگی شدید (مکرر یا شدید) شدید لزوماً نیازی به وحشت ندارید. زنان در میانسالی به اندازه کافی استرس دارند. اما فقط از آن به عنوان یک سیگنال برای مراقبت از خود استفاده کنید.

فردی که گرگرفتگی شدید یا مکرر دارد باید به پزشک به عنوان نقطه شروع معالجه مراجعه کند، حتی اگر صرفاً برای تسکین علائم باشد. اینکه آیا آنها همچنین برای بررسی سلامت قلب خود نیاز به مراجعه به متخصص قلب دارند به عوامل دیگری مانند سلامت کلی آنها و سابقه خانوادگی بیماری قلبی بستگی دارد.

اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که افراد یائسه می‌توانند برای محافظت از سلامت خود در طول دوران گذر از یائسگی انجام دهند.

به عنوان مثال اگر سیگاری هستید، آن را کنار بگذارید. در صورت نیاز داروهای ضد فشار خون خود را مصرف کنید و دیابت خود را درمان کنید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو