عوارض نوشیدنی‌های لایت را جدی بگیرید!
4 اسفند 1401 ساعت: 18:12



نوشیدنی‌های حاوی شکر تاثیرات منفی بر سلامت دارند و به همین ‌دلیل بسیاری از افراد امروزه تمایل به مصرف نوشیدنی‌های لایت پیدا کرده‌اند. اما باید دانست که حذف شکر از این نوشیدنی‌ها به‌تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و عوارض مختلف آنها را نباید فراموش کرد.

در ادامه این مطلب به 7 عارضه عادت به مصرف نوشیدنی های لایت اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

 

1. اختلال در عملکرد روده‌ها

بعضی مطالعات نشان می‌‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نوشیدنی‌های لایت تاثیرات منفی بر فلور روده‌ای دارند. این باکتری‌های مفید روده نقش جدی در بسیاری عملکردهای بدن به‌خصوص سیستم ایمنی، جذب ریزمغذی‌ها و سلامت قلب دارد. آسپارتام یکی از این شیرین‌کننده‌‌هاست که پیش از دفع از بدن تجزیه می‌شود و در نتیجه در روده‌ها باقی می‌ماند که باعث اختلال در عملکرد روده می‌‌شود.

 

2. تحلیل مینای دندان

گرچه نوشیدنی‌های لایت مانند نوشیدنی‌های معمولی شکر ندارند اما حالت اسیدی بسیار جدی ایجاد می‌کنند که تاثیرات جدی بر سلامت دندان‌ها دارد. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که این نوشیدنی‌ها نیز سبب تحلیل مینای دندان می‌شوند که بروز پوسیدگی دندان را تسریع می‌کند. 

 

3. احتمال بروز سردرد

مصرف مداوم نوشیدنی‌‌های لایت در بعضی افراد می‌‌تواند با سردرد همراه باشد که ناشی از آسپارتام موجود در آن است. دریافت زیاد آسپارتام با بروز عوارضی مانند سردرد، میگرن و تحریک‌پذیری همراه است. بعضی از مطالعات نیز نشان می‌‌دهد که کافئین موجود در نوشیدنی‌های لایت سبب بروز سردرد خواهد بود. 

 

4. تحلیل توده استخوانی

نوشیدنی‌‌های لایت حاوی ترکیبات مختلفی هستند که بر سلامت استخوان‌‌ها تاثیر می‌گذارند و باعث تحلیل آنها می‌شوند. کافئین و اسیدفسفریک از جمله این تاثیرات هستند. مطالعه‌ای در مورد خانم‌ها نشان می‌دهد که مصرف نوشابه معمولی و لایت با کاهش توده استخوانی همراه است که می‌تواند زمینه‌ساز پوکی استخوان و شکستگی آن شود. 

 

5. تاثیر بر سیستم قلبی‌عروقی

براساس مطالعات مختلف، افرادی که به‌طور منظم نوشیدنی‌های لایت مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در طولانی‌مدت هستند. همچنین، مصرف نوشابه‌های معمولی و لایت با افزایش خطر سکته‌های مغزی همراه است. به علاوه، نوشیدنی‌‌های لایت زمینه‌‌ساز افزایش سندروم متابولیک است که احتمال بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را تشدید می‌کند. 

 

6. افزایش تمایل به مصرف خوراکی‌های شیرین

مطالعات مختلفی نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی تاثیر مشابه شکر بر گیرنده‌های پاداش در مغز دارد که در نتیجه با افزایش احساس گرسنگی و تمایل به خوراکی‌های مختلف همراه است. همچنین شیرین‌کننده‌های مصنوعی بسیار شیرین‌تر از شکر هستند و باعث افزایش تمایل و وابستگی به شکر می‌شوند که در نتیجه کاهش مصرف را مشکل می‌کند. در نتیجه این وضعیت، احتمال افزایش وزن زیاد است. 

 

7. احتمال ابتلا به دیابت نوع 2

گرچه نوشیدنی‌های لایت کالری و کربوهیدرات ندارند اما بعضی مطالعات حاکی از آن است که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. یکی از پژوهش‌ها در مورد 2 هزار مرد نشان می‌دهد که مصرف مداوم نوشیدنی‌های لایت با افزایش احتمال دیابت نوع 2 طی 7 سال همراه است. 

 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:lakoj.com

7 خوراکی سرشار از تریپتوفان به‌جز بوقلمون! 

در دوران شیردهی مصرف جودوسر، شیر مادر را افزایش می دهد!
کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با نوشیدن چای
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو