قرمزی چشم ناشی از التهاب ملتحمه تا چه زمانی مسری است؟
30 بهمن 1401 ساعت: 19:11



التهاب ملتحمه که به عنوان «چشم قرمز» نیز شناخته می‌شود، یک مشکل شایع چشم است. می‌تواند در اثر باکتری، ویروس یا آلرژی ایجاد شود. اگرچه انواع مختلف چشم صورتی علائم مشابهی دارند، اما همه آنها مسری نیستند. فقط ورم ملتحمه باکتریایی و ویروسی مسری هستند.
باکتریایی

التهاب ملتحمه باکتریایی یکی از شایع‌ترین مشکلات چشمی است. در کودکان شایع‌تر است و باعث قرمزی چشم، درد و چرک چسبناک می‌شود. 

باکتری‌هایی که باعث این نوع التهاب ملتحمه می‌شوند را می‌توان روی دست‌ها یا در آرایش، لنزهای تماسی یا لوسیون‌های صورت یافت. بیماری‌های مقاربتی نیز می‌توانند باعث التهاب ملتحمه باکتریایی شوند. زنان باردار مبتلا به آن می‌توانند هنگام زایمان نوزاد را به ورم ملتحمه آلوده کنند.

ویروسی

التهاب ملتحمه ویروسی نوعی ورم ملتحمه بسیار مسری است. افراد مبتلا به این نوع قرمزی چشم اغلب متوجه عروق خونی بزرگتر، فتوفوبیا (حساسیت به نور)، درد، غشای کاذب و ترشحات آبکی چشم می‌شوند.

آلرژی و تحریک

التهاب ملتحمه آلرژیک مسری نیست و افرادی که آلرژی دارند در برابر این نوع قرمزی چشم آسیب‌پذیرتر هستند. اغلب در فصل آلرژی اتفاق می‌افتد و معمولا کوتاه‌مدت است. 

التهاب ملتحمه آلرژیک مزمن، که یک مشکل طولانی‌مدت است، می‌تواند در تمام سال رخ دهد و به عنوان مثال به دلیل مواد غذایی یا شوره حیوانات رخ دهد.

آیا التهاب ملتحمه مسری است؟

التهاب‌های ملتحمه باکتریایی و ویروسی بسیار مسری هستند و تا زمانی که فرد علائمی را نشان می‌دهد پخش می‌شود. التهاب ملتحمه آلرژیک مسری نیست. یک معاینه جامع چشم می‌تواند مشکل را تشخیص داده و نوع التهاب ملتحمه را تشخیص دهد. سپس اپتومتریست یا چشم‌پزشک می‌تواند درمان مناسب را تعیین کند.

چگونه قرمزی چشم مسری را درمان کنیم؟

درمان التهاب ملتحمه باکتریایی و ویروسی نیز از گسترش این بیماری جلوگیری می‌کند. موارد خفیف گاهی اوقات نیازی به درمان ندارند و افراد می‌توانند با استفاده از اشک مصنوعی این ناراحتی را مدیریت کنند.

قطره‌های چشمی یا پمادهای آنتی‌بیوتیکی برای درمان چشم صورتی باکتریایی استفاده می‌شود. این وضعیت ممکن است پس از سه یا چهار روز درمان بهبود یابد، اما بیماران باید تمام دوره آنتی‌بیوتیک را برای جلوگیری از عود مصرف کنند.

موارد التهاب ملتحمه ویروسی را نمی‌توان با آنتی‌بیوتیک درمان کرد و ویروس باید دوره خود را طی کند و معمولاً تا 14 روز یا در برخی موارد سه هفته از بین می‌رود.

چه زمانی دیگر مسری نیست؟

هنگامی که علائم را دارید، قرمزی چشم هنوز مسری است. در این مرحله بهترین کار این است که از مکان‌های شلوغ خودداری کنید و دست‌های خود را مرتب بشویید. به این ترتیب می‌توانید از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو