دمای طبیعی نوزاد چیست؟
25 بهمن 1401 ساعت: 16:11



وقتی نوبت به اندازه‌گیری دمای کودک می‌رسد، گزینه‌های زیادی در دسترس است: دماسنج مقعدی، دماسنج پیشانی (گیجگاهی)، دماسنج گوش (تمپانیک) و دماسنج زیر بغل. به طور کلی، دماسنج مقعدی به ویژه برای نوزادان دقیق‌ترین است، البته می‌تواند ناراحت‌کننده‌ترین هم باشد. دماسنج‌های تمپانیک گزینه‌ای عالی برای محاسبه سریع دما در کودکان است، اگرچه که مقدار زیادی موم گوش یا مجرای گوش منحنی ممکن است اندازه‌گیری را با مشکل مواجه کند.
دمای مقعدی قابل اطمینان‌ترین است، زیرا دمای مرکزی کودک است. و پزشک اطفال به احتمال زیاد توصیه می‌کند که برای اندازه‌گیری دما از آنجا شروع کنید، به خصوص در نوزادان تازه متولد شده. 

باید نوزاد را روی شکمش بگذارید و نوک فلزی دماسنج رکتوم را روغن کاری کنید. سپس، فقط نوک دماسنج را با احتیاط در پشت کودک قرار دهید. توجه کنید که یک قانون خوب این است که اگر دمای بدن نوزاد را از طریق مقعدی اندازه‌گیری نکردید، یک درجه به دمای خواندن اضافه کنید.

مهم است که دمای متوسط کودک خود را بدانید تا او را ایمن نگه دارید. زیرا نه تنها نمی‌تواند احساس خود را به اشتراک بگذارد، بلکه سیستم ایمنی بدنش در سنین پایین خیلی قوی نیست، بنابراین اندازه‌گیری دمای بدن یکی از راه‌های شناسایی یک مشکل بالقوه است. 

به طور کلی 37 درجه سانتی‌گراد میانگین دمای مقعدی است.

با این حال، دمای پایین طبیعی برای کودک ممکن است 36 درجه سانتی‌گراد در صبح باشد. و در اواخر روز تا 37.9 درجه سانتی‌گراد بالا رود. اما، این نوع نوسانات کاملا طبیعی است.

در واقع، دمای بدن کودک در نیمه شب و در اوایل صبح کمترین میزان است، در حالی که در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب بیشتر می‌شود. علاوه بر این، نوزادان معمولاً دمای بالاتری نسبت به کودکان بزرگتر دارند.

تا زمانی که دمای کودک شما به 100.4 درجه فارنهایت نرسد، لازم نیست نگران باشید. مگر اینکه علائم دیگری از بیماری مانند خوب غذا نخوردن، بیشتر خوابیدن یا تحریک‌پذیری یا بی‌حالی به نظر برسد.

کودکان همچنین می‌توانند در جهت مخالف حرکت کنند و در هنگام بیماری دمای بسیار پایینی داشته باشند.اما خوشبختانه نادر است.

دمای کودک ممکن است در طول روز به دلیل عوامل محیطی در نوسان باشد. طرز پوشش کودک، دمای بیرون، فعالیت بدنی و بیماری‌های خفیف ویروسی همگی می‌توانند باعث بالا و پایین رفتن دمای کودک شوند.

اگر دمای کودک کمی بالا است (به این معنی است که گرم است اما تب ندارد). می‌توانید لباس او را کم کنید و مطمئن شوید که دمای اتاق مناسب است.

اگر دمای کودک کمی پایین است، اما کمتر از 96.8 نیست، می‌توانید چندین مورد را برای کمک به گرم کردن او امتحان کنید. مثلا یک لایه بیشتر از لباسی که می‌پوشید بپوشانید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellfamily
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو