11 ماده غذایی برای کاهش ترک‌های پوستی
20 بهمن 1401 ساعت: 00:11



اگرچه درمان معجزه‌گری برای از بین بردن کامل ترک‌های پوستی وجود ندارد اما می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی، ظاهر این مشکلات پوستی را بهبود داد. بروز ترک‌های پوستی در بین خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود اما در بین خانم‌ها رواج بیشتری دارد. این مشکل به دلیل اختلالات هورمونی، کاهش و افزایش وزن و بارداری روی پوست نقش می‌بندند. 

زمانی که خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا می‌کند و فیبرها شکسته می‌شوند ترک‌های پوستی ظاهر می‌شوند. در ادامه موادغذایی مفید برای بهبود وضعیت پوست و کاهش ترک‌ها را ارائه می‌دهیم.

 

جوانه گندم

 

جوانه گندم سرشار از ویتامینE و همچنین سیلیسیوم است. این بدان معنی است که با حفظ نرمی، استحکام و جوانی پوست به احیای سلول‌های پوستی کمک می‌کند. شما می‌توانید مقداری جوانه گندم را به سالادها یا ساندویچ‌هایتان اضافه کنید.

 

سبزیجات برگ سبز

 

سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی و کاهو حاوی ترکیباتی به نام لوتئین هستند که به کاهش ترک‌های پوستی کمک می‌کنند. این عنصر از پوست مراقبت می‌کند. به این ترتیب هر چه میزان سبزیجات موجود در رژیم غذایی‌تان بیشتر باشد پوست زیباتری خواهید داشت.

 

هلو

 

هلو میوه‌ای سرشار از آب است. به همین دلیل یک مرطوب‌کننده طبیعی قوی محسوب می‌شود. این میوه آبدار قدرت زیادی در مقابله با آسیب‌های پوستی داشته و خاصیت ارتجاعی پوست را بالا می‌برد، بنابراین به کاهش ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

 

لوبیا

 

لوبیا سرشار از زینک است. این ماده معدنی بهترین ماده مغذی برای کاهش ترک‌های پوستی است چون مانع از ایجاد شکاف و پارگی بافت‌های پوستی می‌شود. برای دریافت نتیجه بیشتر بهتر است هفته‌ای یکبار لوبیا میل کنید. 

 

دانه‌ها

 

دانه‌های مختلف سرشار از ویتامینE هستند که تاثیر زیادی در حفاظت از سلول‌ها، بافت‌ها و پوست دارند. این موادغذایی همچنین باعث احیای سلول‌های پوستی شده و از بروز پیری زودهنگام پیشگیری می‌کنند. از بین مهمترین دانه‌های دوستدار پوست می‌توان به تخمه آفتابگردان، دانه چیا، تخم کتان، کنجد اشاره کرد.

 

میوه‌های خشک

 

میوه‌های خشک حاوی ویتامینE و اسیدهای چرب هستند که باعث تغذیه پوست شده و خاصیت ارتجاعی آن را بالا می‌برند. شما می‌توانید با مصرف آجیل‌، بادام، فندق و همچنین بادام هندی خام و غیره کمک زیادی به بهبود وضعیت ترک‌های پوستی خود بکنید.

 

غلات کامل

 

غلات کامل باعث افزایش میزان ویتامینE بدن می‌شود. این ویتامین برای احیای سلول‌های پوستی اهمیت بالایی دارد. برای جذب بالای ویتامینE می‌توانید به سراغ سبوس گندم و سبوس جوی دوسر بروید. توصیه می‌شود از مصرف غلات روزانه نیز غافل نشوید.

 

میوه‌های تازه

 

میوه‌های تازه سرشار از فیبر هستند که به پاکسازی بدن کمک می‌کنند. میوه‌ها همچنین منبع خوب ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند. بهترین کار این است که همیشه میوه‌های تازه و فصل را انتخاب کنید. البته می‌توانید به سراغ کمپوت هم بروید اما بدانید که این موادغذایی حاوی میزان زیادی قند هستند که بی‌شک روی سلامتی تاثیر می‌گذارد.

 

آووکادو

 

آووکادو یک ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب سالم است که تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش ترک‌های پوستی دارند. این اسیدهای چرب پوست را تغذیه، نرم و محکم می‌کنند. توصیه می‌شود روزانه یک‌چهارم آووکادو را به صورت اسموتی یا در سالادها میل کنید.

 

آب


شاید آب را یک ماده غذایی واقعی حساب نکنید اما واقعیت این است که آب تاثیر زیادی در وضعیت پوست دارد. آب باعث پاکسازی بدن شده و برای کاهش ترک‌های پوستی لازم و ضروری است. توصیه می‌شود روزانه حداقل یک‌ونیم‌ لیتر آب میل کنید. حتی اگر می‌توانید این میزان را به 2 لیتر در روز افزایش دهید.

 

روغن‌های گیاهی

 

این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامینE هستند. این عناصر ضروری نیز به کاهش اثرات رادیکال‌های آزاد کمک کرده و باعث تغذیه پوست و مقابله با ترک‌های پوستی می‌شوند. در بین این روغن‌های گیاهی می‌توان به روغن زیتون، روغن دانه کتان، روغن کلزا و روغن آفتابگردان اشاره کرد.

 

حرف آخر


اکثر خانم‌ها و البته برخی از آقایان از ترک‌های پوستی بیزار هستند. اما اگر دچار این ترک‌های پوستی شده‌اید بهتر است که وجود آنها را بپذیرید چون با وجود اینکه ظاهر نازیبایی دارند اما بسیار رایج هستند. 

 

اگر عادت‌های سالمی در زندگی در پیش بگیرید شاهد کاهش تدریجی این ترک‌ها خواهید بود. اما بهتر است بیش از حد روی موضوع ترک‌ها تمرکز نکنید. به این ترتیب که تلاشتان را برای بهبود وضعیت ظاهری آنها بکنید اما بیش از حد خودتان را درگیر آنها نکنید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع: amelioretasante

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو