علائم و نشانه‌های کبودی غیر‌طبیعی در کودکان
23 بهمن 1401 ساعت: 11:11



علائم خاصی می‌تواند نشان دهد که کبودی کودک غیر‌طبیعی است. اندازه و محل کبودی‌ها یا مدت زمانی که طول می‌کشد تا خونریزی متوقف شود می‌تواند علامت قرمز باشد.
برخی از نشانه‌هایی که باید توسط پزشک ارزیابی شود عبارتند از:

کبودی‌های بزرگ که برآمده هستند و به نظر می‌رسند که با آسیبی که باعث آن شده است، نامتناسب به نظر می‌رسند (به عنوان مثال، کبودی بزرگ برای یک ضربه کوچک روی میز)

کبودی‌های غیرقابل توضیح که بدون هیچ گونه سقوط یا جراحت شناخته شده‌ای رخ می‌دهد

کبودی‌هایی که بیش از چند هفته طول می‌کشد

سابقه خانوادگی خونریزی، کبودی آسان، یا اختلال خونریزی

خونریزی بینی که پس از درمان مناسب با فشار مستقیم بیش از 10 دقیقه طول می‌کشد.

خونریزی بیش از حد پس از عمل‌های دندانپزشکی یا جراحی

هر گونه کبودی در نوزادانی که هنوز شروع به خزیدن یا راه رفتن نکرده‌اند

کبودی در مکان‌های غیرعادی مانند سینه، پشت، دست‌ها، گوش، صورت یا باسن کودک

در حالیکه کودک راه رفتن را یاد می‌گیرد، احتمالاً می‌افتد و به وسایلی برخورد می‌کند. متاسفانه به این معنی است که آنها در طول مسیر دچار کبودی‌های زیادی می‌شوند. بچه‌های بزرگ‌تر معمولاً در اثر بازی و تحرک روی دست‌ها و پاهایشان کبود می‌شود. کبودی‌های این نوع معمولا جای نگرانی ندارند.

علل کبودی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• افتادن و جراحت: صدمات شدید اغلب می‌تواند منجر به کبودی گسترده شود. به جای اینکه صرفاً به اندازه کبودی نگاه کنید، مهم‌تر است که به این فکر کنید که آیا کبودی متناسب با آسیب است یا خیر.

• کودک‌آزاری: کبودی نوزادان، کبودی‌های بدون دلیل و کبودی در مکان‌های غیرعادی مشکوک تلقی می‌شوند. به همین ترتیب، کبودی‌هایی به شکل‌های خاص، مانند گزش بزرگ، سوختگی سیگار یا علامت کمربند می‌تواند نشانه‌های کودک‌آزاری باشد.

• بیماری فون‌ویلبراند: این یک اختلال شایع و اغلب خفیف خونریزی ژنتیکی است. می‌تواند باعث کبودی آسان، خونریزی مکرر بینی، خونریزی شدید قاعدگی و خونریزی بعد از جراحی شود.

• ترومبوسیتوپنی: این نام پزشکی برای تعداد کم پلاکت‌ها است که در کمک به لخته شدن خون مهم هستند. زمانی که پلاکت‌ها تولید نمی‌شوند، تخریب می‌شوند یا در طحال بزرگ شده قرار می‌گیرند، می‌تواند باعث کاهش تعداد پلاکت‌ها شود.

• لوسمی: سرطان‌هایی هستند که بر سلول‌های خونی تاثیر می‌گذارند. کودکان مبتلا به لوسمی علاوه بر کبودی آسان، خونریزی و تعداد کم پلاکت‌ها، علائم و نشانه‌های دیگری نیز دارند. ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون پایین، تب و کاهش وزن داشته باشند.

کمبود ویتامین k: این ویتامین برای لخته شدن خون مورد نیاز است. و کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات خونریزی شود.

• عوارض جانبی برخی داروها: آسپرین، داروهای تشنج، و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث کبودی یا خونریزی غیرطبیعی شوند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو