آزمایش خون جدید می‌تواند 50 نوع مختلف سرطان را در مراحل ابتدایی شناسایی کند
13 اردیبهشت 1399 ساعت: 14:2



آزمایش خون جدید می‌تواند بیش از 50 نوع سرطان را شناسایی کند حتی قبل از آنکه علایم آن در بدن توسعه پیدا کند این آزمایش می‌تواند سرطان را پیش از توسعه تشخیص دهد. این آزمایش جدید می‌تواند باعث تغییردرتشخیص این بیماری شود

 محققان ایالات متحده آمریکا و انگلستان آزمایش جدیدی را تهیه کردند وآنها هم‌اکنون نتیجه پژوهش‌های خود را به مجله Annals of Oncology گزارش داده‌اند.


 نیاز فوری به ابزارهای تشخیصی بهتر برای سرطان وجود دارد. اغلب اوقات، متخصصان فقط پس از ایجاد علائم می‌توانند مراقبت‌های بهداشتی تشخیصی بدهند - در این مرحله ممکن است که برای معالجه درمانی بسیاردیر شده باشد. 


برنامه‌های غربالگری از قبیل ماموگرافی سرطان پستان و پاپ‌اسمیر برای سرطان رحم به منظورغلبه برمشکل در مراحل اولیه به کار می‌رفتند. بنابراین این تست‌ها به طور نوعی برای گروه‌های در معرض خطر به کار می‌روند. همچنین آنها تنها برای شناسایی تعداد کمی‌از سرطان‌ها کاربرد دارند. معمولا چنین متدهایی می‌توانند تهاجمی‌ و یا ناراحت‌کننده باشند. با تو‌جه به متد جدید می‌توان به‌وسیله یک آزمایش خون ساده بیش از 50 نوع سرطان را شناسایی کرد که این‌ کار می‌تواند پیش از بروز علایم بالینی صورت بگیرد.


این تست با استفاده از یک نوع DNA ترخیص شده از تومورهای سرطانی انجام می‌گیرد که به داخل خون ریخته می‌شود. البته شناسایی این DNA می‌تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از سلول‌ها هستند که همین DNA  را آزاد می‌کنند. این آزمایش  DNAبه طور اختصاصی از سلول های سرطانی با افزودن ماده شیمیایی به نام گروه متیل که با رشد تومور همراه است، انجام می‌پذیرد.


بعد از جداسازی DNAاز نمونه خونی و تعیین توالی آن برای یافتن قسمت‌های متیله شده متخصصان می‌توانند نتایج را در کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در نتیجه می‌توانند سلوهای سرطانی را از غیرسرطانی تشخیص دهند. کامپیوتر می‌تواند تجزیه و تحلیل کند که آیا شخص مورد نظر سرطان دارد و حتی نوع سرطان او را نیز تشخیص دهد.


این مطالعه روی حدود 4000 نفر از یک جامعه 15000 نفری انجام گرفت و نتایج نشان داد که بیش از نیمی‌ از افراد دارای سرطان بودند. بیش از 50 نوع سرطان در این آزمایش شناسایی شده بود. میزان مثبت کاذب در این آزمایش هفت دهم بود که نشان‌دهنده این موضوع بود که کمتر از یک درصد افراد به طور نادرست تشخیص داده می‌شوند. 

درمقایسه با برنامه‌های غربالگری سرطان پستان ، که دارای میزان مثبت مثبت کاذب حدود 10درصد است، فواید این روش جدید مشخص است. نویسنده ارشد این مطالعه دکتر مایکل سایدن امیدوار است که بتواند روزی از این متد در غربالگری از سطح جمعیت استفاده کند.


 وی توضیح داد که این نیازها «توانایی تشخیص چندین نوع سرطان کشنده با یک آزمایش واحد است که دارای میزان مثبت کاذب بسیار پایینی است و می‌تواند در غربالگری استفاده شود.» همچنین با استفاده از یک تست آزمایش خون می‌توان به شناسایی دقیق محل سلوهای سرطانی در بدن پرداخت.


مترجم : بهناز حکیمانه

منبع Medical New:

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو