4 سالاد پیشنهادی برای افطار
13 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



رمضان، ماهی است که باوجود پرهیز از خوردن و آشامیدن باید به تغذیه اهمیت ویژه‌ای داد و تا حدامکان تنوع غذایی را رعایت کرد. سالاد یکی از گزینه های سفره غذاست که می تواند به هر چه مغذی تر شدن وعده غذایی کمک کند.

اگر می‌خواهید چند سالاد تازه، خنک و پر از سبزیجات متنوع را برای افطاری‌های این شب های تان امتحان کنید، بهتر است این مطلب را بخوانید. یادتان باشد که مواد غذایی توصیه شده برای 4 نفر در نظر گرفته شده است.

 

سالاد لبنانی: سالاد فتوش


فر را با دمای 150 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک عدد نان پیتا را به مدت 4 تا 5 دقیقه در فر با دمای 150 درجه سانتیگراد قرار دهید تا برشته شود. در صورت نداشتن این نان می‌توانید از نان تست یا حتی لواش استفاده کنید. می‌توانید نان را در کمی روغن سرخ کنید. در ظرف مناسبی یک عدد پیاز خرد شده را ریخته و به آن نصف قاشق چایخوری سماق، یک نوک انگشت نمک، یک نوک انگشت فلفل و یک قاشق غذاخوری شربت انار یا رب انار بزنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. نصف کاهوی خرد شده، یک دسته کوچک جعفری خرد شده، 3 عدد گوجه فرنگی خرد شده، 4 عدد خیار خرد شده، یک دسته کوچک نعناع خرد شده (حدود 150 گرم) و 3 عدد تربچه حلقه شده را نیز به مواد قبلی اضافه کنید. آب یک عدد لیموترش تازه و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز به سالادتان افزوده و هم بزنید. در نهایت، نان پیتای خرد شده را روی سالاد قرار داده و نصف قاشق چایخوری سماق نیز روی آن بپاشید و میل کنید.

 

سالاد ترکی: چوبان سالاتی


خیار، گوجه فرنگی و پیاز(هر کدام دو عدد) را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید. یک عدد فلفل سبز شیرین را نیز خرد کرده و همه مواد را در ظرفی بریزید. داخل ظرف دیگری یک دسته نعناع تازه و یک دسته جعفری را خرد کرده و مخلوط کنید. آب یک عدد لیموترش تازه را گرفته و به همراه 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به سبزی‌های خرد شده اضافه کنید. نمک و فلفل بزنید و آنرا به مواد اصلی سالاد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. در نهایت، 125 گرم پنیر ترک به نام بیاز پنیر و یا پنیر فتا یا فوتو را به صورت مکعبی خرد کرده و روی مواد سالا بریزید و خنک سرو کنید.

 

سالاد افغانی: بورانی بادمجان


1 عدد بادمجان را به خوبی شسته و نگینی خرد کنید و داخل ظرف بریزید. نمک بزنید و مخلوط کنید. اجازه دهید تلخی بادمجان ها گرفته شود. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به بادمجان ها اضافه کنید و با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 40 دقیقه در فر قرار دهید. البته می‌توانید بادمجان ها را سرخ یا گریل نیز بکنید. یک عدد پیاز بزرگ را ریز خرد کنید و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و با حرارت ملایم تفت دهید. یک عدد فلفل دلمه‌ای قرمز را شسته و دانه های آنرا در بیاوید و سپس به صورت نوارهای باریک برش بزنید. فلفل دلمه ای را به پیاز اضافه کنید و با حرارت متوسط تفت دهید. 2 عدد گوجه فرنگی را نیز خرد کرده و به بقیه مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و همچنان با حرارت ملایم تفت دهید. در ماهیتابه را بگذارید. بادمجان ها را از فر در آورید و به محتویات ماهیتابه اضافه کنید. هم بزنید و اجازه دهید آب مواد تبخیر شود. سپس زیر گاز را خاموش کنید و بگذارید تا مواد سرد شود. در نهایت، هنگام سرو بورانی یک قاشق و نیم ماست یونانی را کف بشقاب بریزید. ترکیب بادمجان خنک شده را روی ماست بریزید و نصف قاشق ماست یونانی نیز روی بورانی بریزید. مقداری گشنیز تازه خرد شده روی بورانی بریزید و میل کنید.

 

سالاد تونسی


2 عدد تخم مرغ را آب پز کنید. یک عدد خیار، دو عدد گوجه فرنگی، نصف فلفل دلمه ای سبز، نصف پیاز، یک عدد موسیر تازه را خرد کرده و داخل ظرف سالاد بریزید. مقداری پنیر از نوع امنتال را نیز به اندازه مکعب های کوچک خرد کرده و به مواد اضافه کنید. برای تهیه سس آن 2 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه، 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون، مقداری نعنای خشک و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و روی سالاد بریزید.  سپس سالادتان را در یخچال قرار دهید تا طعم مواد با هم ترکیب شود. در زمان سرو؛ سالاد را داخل ظرف مناسبی ریخته و وسط آن تن ماهی ( از قبل جوشیده و خنک شده) قرار دهید و با تخم مرغ های خرد شده و زیتون تزیین کنید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی پور

منبع:femmeactuelle

با این خوراکی ها سیر می شوید اما چاق نمی شوید!
۱۰ سالاد مغذی برای روزهای قرنطینه خانگی
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو