6 عادت غذایی که متابولیسم بدن مان را کاهش می¬دهند!
13 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



متابولیسم به مجموعه فرایندهایی در بدن اطلاق می‌­شود که لازمه عملکرد مطلوب اندام­‌های بدن و حفظ سلامت عمومی است. براساس زمینه ژنتیک، سطح متابولیسم بدن در چربی­‌سوزی بیشتر کالری نقش دارد اما علاوه­ بر این، نوع تغذیه و عادت های زندگی افراد نیز در این زمینه تاثیرگذار است. 

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به رغم رعایت رژیم­‌های لاغری موفق به کاهش وزن نمی‌­شوید، ممکن است عادت های اشتباهی در برنامه زندگی‌تان داشته باشید که در متابولیسم بدن اختلال ایجاد کرده و آنرا کم می‌کنند که عبارتند از:

 

1. عدم نوشیدن کافی آب 


عملکرد همه­ سلول­های بدن وابسته به آب است به­­طوری که عدم دریافت کافی آب می­تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد. درنتیجه زمانی که بدن دچار کم‌­آبی شود، انرژی برای راه ­رفتن، ورزش و هر نوع فعالیت جسمانی که نیاز به کالری دارد کاهش پیدا می‌کند. این علائم باید به ­عنوان هشدار کم­‌آبی بدن تلقی شود.

 

2. رژیم­‌ غذایی سختگیرانه


گاه با کاهش جدی کالری اما کاهش­وزن مطابق انتظار پیش نمی‌­رود. در چنین شرایطی بدن خود را در حالت گرسنگی می­داند و با کاهش متابولیسم سعی دارد بیش­از­پیش کالری را برای نیازهای بدن حفظ کند. در واقع، کالری کمتری مورد استفاده قرار می­‌گیرد. برای حفظ متابولیسم صحیح بدن و بهبود روند کاهش وزن، مصرف وعده­‌های غذایی و میان‌­وعده­ ها به ­اندازه کافی متناسب با سطح فعالیت و سن ضروری خواهد بود. 

 

3. عادت های ­غذایی نامنظم


مطالعات نشان می­‌دهد غذا خوردن در ساعت‌های متغیر زمینه­‌ساز اضافه ­وزن می­‌شود. در چنین شرایطی بدن نمی­داند که چه زمانی از دریافت مواد غذایی محروم است و به ­همین ­دلیل سعی می­‌کند با کاهش متابولیسم، این مسئله را جبران کند. سعی کنید برنامه غذایی منظم و البته متناسب با شرایط زندگی داشته ­باشید. 

 

4. دریافت ناکافی کلسیم


دریافت کافی کلسیم نه­ تنها برای سلامت دندا‌ن‌­ها و استخوان­‌ها لازم است بلکه تاثیر جدی در تنظیم متابولیسم بدن نیز خواهد داشت. بسیاری از افراد طعم شیر را دوست ندارند و یا دچار عدم­ تحمل لاکتوز شیر هستند که درنتیجه از نوشیدن کافی شیر امتناع می‌­کنند. اما این مشکل را به­ راحتی می­‌توان با مصرف انواع دیگر لبنیات به ­خصوص ماست و پنیر جبران کرد. همچنین، برخی خوراکی­ های دیگر مانند خشکبار نیز حاوی کلسیم هستند.

 

5. کاهش مصرف پروتئین


پروتئین­‌ها ترکیبات مهم برای حفظ سلامت بدن و حفظ وزن ایده آل هستند. پروتئین‌ها در مقایسه با چربی‌­ها یا کربوهیدرات ها، تاثیر دمایی نسبتا بالاتری دارند که موجب افزایش متابولیسم پس از هضم­ غذا می­شوند. علاوه­بر­این، غذاهای حاوی پروتئین احساس سیری طولانی‌­تری ایجاد می­کنند و تمایل به پرخوری را کاهش می­دهند.

 

6. افراط در مصرف آبمیوه ­ها


یکی از عادت های رایج برای کاهش­ وزن، مصرف مداوم آبمیوه­‌هاست. گرچه این نوشیدنی­‌ها می­‌توانند در تامین آب مورد نیاز بدن نقش داشته ­باشند اما نکته مهم اینکه سرشار از قند هستند. این ­در ­حالی است که دریافت قند زیاد منجر به بالارفتن سریع قند خون و کاهش متابولیسم بدن می­شود. آبمیوه‌­های صنعتی تاثیر بدتری نیز خواهند داشت زیرا علاوه بر شکر اضافی و افزودنی­‌های دیگر، در طی روند آماده‌­سازی بخش زیادی از ویتامین­‌های شان را نیز از دست می‌دهند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: selection.ca

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو