چگونه از پوست دست و صورت در برابر خشکی زمستانی محافظت کنیم؟
23 دی 1401 ساعت: 20:10



بادهای سرد، دمای پایین و خشکی زمستانی، همگی جزو عواملی هستند که می‌توانند محافظت از پوست را در فصل زمستان دشوار کنند. اگرچه مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی لب‌ها و قسمت‌هایی از پوست دست یا خارش پوست جزو پیامدهای اجتناب‌ناپذیر زمستان هستند، اما با داشتن آگاهی کافی برای محافظت صحیح از پوست در فصل زمستان واقعا می‌توانید از خشکی زمستانی پوست جلوگیری کنید و شرایط بهتری برای پوست خودتان به‌وجود بیاورید. 

راهنمای ساده و کاربردی این مطلب به شما در این زمینه کمک می‌کند. 

 

1. هنگام خروج از خانه حتما لباس‌های مناسب بپوشید 

 

اگر می‌خواهید از خشکی زمستانی پوست جلوگیری کنید، در درجه اول باید به ساعاتی فکر کنید که در خارج از خانه و در فضاهای آزاد می‌گذرانید. لباس‌های زمستانی شما باید تمامی قسمت‌های بدن را بپوشانند، درحالی که افراد دارای پوست خشک هم باید از دستکش‌های باکیفیت و مناسب برای پوشاندن دست‌ها استفاده کنند. 

 

استفاده از دستکش به‌سادگی از کاهش رطوبت پوست دست در اثر تماس با هوای سرد و خشک زمستان جلوگیری می‌کند. استفاده از شال گردن برای پوشاندن فاصله میان گردن تا دهان هم قطعا به شما کمک می‌کند. 

 

2. از پاک‌کننده یا شوینده‌های ملایم استفاده کنید 

 

شوینده یا پاک‌کننده‌ای که در فصل تابستان برای تمیز کردن صورت استفاده می‌کنید، قطعا نمی‌تواند گزینه مناسبی برای فصل زمستان باشد. بنابراین سراغ محصولاتی بروید که به‌طور خاص برای پاییز و زمستان طراحی می‌شوند و بافت ملایم و رطوبت‌سازی دارند. 

 

شوینده‌های آبرسان و رطوبت‌ساز معمولا از ترکیبات مختلفی مانند عصاره روغن زیتون، آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و دیگر ترکیبات برای تقویت سد دفاعی پوست کمک می‌گیرند، درحالی که رطوبت طبیعی پوست را هم در سطح مطلوبی نگه می‌دارند. یک شوینده باکیفیت و ملایم همچنین باید بتواند تمامی ذرات باقیمانده از لوازم آرایشی و آلودگی‌های مختلف را به‌خوبی از بافت پوست جدا کند. 

 

3. روزانه از مرطوب‌کننده مخصوص صورت استفاده کنید 

 

اگر در ماه‌های گرم سال از مرطوب‌کننده سبک استفاده می‌کرده‌اید، حالا در زمستان باید از مرطوب‌کننده‌های غنی و نسبتا غلیظ کمک بگیرید. افراد دارای پوست نرمال یا عادی معمولا می‌توانند از مرطوب‌کننده‌های متعادل و عادی استفاده کنند، اما افراد دارای پوست خشک قطعا به مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر و سنگین‌تر نیاز دارند و باید استفاده از این محصولات را تا چندین بار در روز افزایش دهند. 

 

مرطوب‌کننده‌های حاوی پپتیدها یا عصاره انار به ترمیم آسیب‌های سلولی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و رطوبت پوست را به سطح متعادل می‌رسانند. عصاره‌های آرگان و هسته انگور هم باعث می‌شوند که مرطوب‌کننده‌های سریع‌تر توسط پوست جذب شوند. 

 

4. همیشه یک کرم مخصوص دست در دسترس داشته باشید 

 

گسترش بیماری‌های ویروسی در فصل زمستان معمولا باعث می‌شود که بیشتر از همیشه دست‌هایمان را بشوییم، درحالی که خود هوای خشک و سرد زمستان هم باعث خشکی بیشتر پوست دست‌ها می‌شود. بنابراین همیشه یک کرم مخصوص پوست دست در دسترس داشته باشید تا بعد از هر بار شستن دست‌ها بتوانید از آن برای مبارزه با خشکی پوست دست کمک بگیرید. 

 

کرم‌های مخصوص دست معمولا از ترکیباتی مانند آلوئه‌ورا یا شی باتر برای حفظ رطوبت در پوست دست‌ها استفاده می‌کنند و آبرسانی باکیفیتی را برای پوست دست‌ها به انجام می‌رسانند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: lovelyskin

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو