ارتباط بین بیماری تیروئید و دیابت
28 دی 1401 ساعت: 09:10



غیرمعمول نیست که فردی هم بیماری تیروئید و هم دیابت داشته باشد. در واقع، اگر دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین یا سندرم متابولیک دارید، خطر ابتلا به بیماری تیروئید در شما افزایش می‌یابد. 
از طرف دیگر، بیماری تیروئید خطر ابتلا به سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، این ارتباط حتی قوی‌تر است.
بیماری تیروئید و قند خون

غده تیروئید به تنظیم متابولیسم (تبدیل غذا به انرژی) کمک می‌کند. بیماری تیروئید می‌تواند متابولیسم را مختل کند و باعث افزایش سطح قند خون شود. سطح بالای قند خون خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

بیماری تیروئید و انسولین

بیماری تیروئید می‌تواند بر سطح انسولین تاثیر بگذارد. از آنجایی که پرکاری تیروئید متابولیسم را افزایش می‌دهد، انسولین سریع‌تر دفع می‌شود و باعث افزایش سطح قند خون می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد یا کنترل دیابت را دشوارتر کند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود.

سایر ارتباطات

علاوه بر مشکلات متابولیسم گلوکز و تولید انسولین، چندین ارتباط دیگر بین بیماری تیروئید و دیابت وجود دارد.

بیماری خودایمنی

دیابت نوع 1 یک بیماری خود‌ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های سازنده انسولین حمله می‌کند. اشکال خاصی از بیماری تیروئید به نام تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز وجود دارد که آنها نیز خود‌ایمنی هستند. دیابت نوع 1، شکل خودایمنی دیابت، اغلب در کنار بیماری خودایمنی تیروئید رخ می‌دهد.

محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال

هورمون‌های تیروئید و انسولین هر دو تحت تاثیر سه اندام هستند که با هم کار می‌کنند: هیپوتالاموس مغز، غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی.

این اندام‌ها که به عنوان محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (محور HPA) نامیده می‌شود، سیگنال‌هایی را به یکدیگر به عقب و جلو می‌فرستند و با هم واکنش بدن به استرس را کنترل می‌کنند. آنها این کار را با تنظیم سطح هورمون استرس کورتیزول انجام می‌دهند.

مشکلات مربوط به محور HPA که هورمون استرس کورتیزول را تولید می‌کند، می‌تواند منجر به غیرطبیعی بودن سطح انسولین و هورمون تیروئید شود.

پیشگیری و مدیریت

اگر بیماری تیروئید یا دیابت برای شما تشخیص داده شده است، رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری دیگر است. کنترل قند خون یا هورمون‌های تیروئید نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اگر مقاومت به انسولین دارید، که در آن بدن آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهد، بیماری تیروئید می‌تواند کنترل قند خون شما را سخت‌تر کند. با مدیریت مقاومت به انسولین توسط داروها، رژیم غذایی و ورزش، ممکن است بتوانید از دیابت و همچنین عوارض بیماری تیروئید جلوگیری کنید.

با مدیریت پرکاری تیروئید توسط داروها، رژیم غذایی و ورزش، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز کاهش دهید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو