زیاده‌روی در لایه‌برداری پوست: از نشانه‌ها تا راهکارهای مقابله
20 دی 1401 ساعت: 15:10



لایه‌برداری پوست و جداسازی سلول‌های پوستی مرده از سطح پوست می‌تواند نتایج مثبت زیاد و چشمگیری داشته باشد، از کاهش تیرگی پوست تا بهتر کردن بافت پوست. اما زیاده‌روی در لایه‌برداری پوست یا استفاده از لایه‌بردارهای فیزیکی خشن واقعا می‌تواند مضرات زیادی را برای پوست به همراه بیاورد. 

اگر نمی‌دانید که چگونه باید زیاده‌روی در لایه‌برداری پوست را تشخیص دهید یا برای رفع این مشکل اقدام کنید، حتما ادامه این مطلب را بخوانید. 

 

نشانه‌های زیاده‌روی در لایه‌برداری پوست 

 

به‌گفته دکتر ویلیام کوان (متخصص پوست‌ومو) زیاده‌روی در لایه‌برداری پوست را می‌توان با علائمی مانند تحریکات پوستی، قرمزی پوست و حتی ساییدگی پوست تشخیص داد. به‌علاوه، لایه‌برداری افراطی پوست باعث می‌شود که پوست شما بافت بسیار خشک و حساسی پیدا کند و حتی دچار جوش‌های پوستی شود. 

 

پس اگر پوست شما، بعد از پایان لایه‌برداری یا بعد از اضافه کردن یک محصول لایه‌بردار شیمیایی یا فیزیکی جدید به روتین مراقبت از پوست، دچار مشکلات تازه‌ای شد، به احتمال زیاد در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی کرده‌اید. 

 

دکتر مارگیا گارشیک (متخصص پوست‌ومو) هم می‌گوید که لایه‌برداری افراطی معمولا علائمی مانند خشکی و قرمزی پوست را با احساس سوزش و خارش پوستی همراه می‌کند. 

 

چگونه لایه‌برداری افراطی پوست را جبران کنیم؟ 

 

اگر مشخص شد که در لایه‌برداری پوست واقعا زیاده‌روی کرده‌اید، باید روتین مراقبت از پوست را دوباره تنظیم کنید. بنابراین همه محصولات غلیظ و خشنی که می‌توانند تحریکات پوستی را تشدید کنند، از روتین مراقبت از پوست کنار بگذارید. 

 

صابون‌های غلیظ، اسکراب‌های ساینده، رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و دیگر ترکیبات لایه‌بردار در این مرحله برای شما مناسب نیستند، زیرا حساسیت پوست را تشدید می‌کنند و تحریکات پوستی را افزایش می‌دهند. 

 

رعایت گام‌های زیر هم می‌تواند پوست شما را سریع‌تر به وضعیت متعادل و عادی بازگرداند. 

 

1. لایه‌برداری پوست را موقتا کنار بگذارید 

 

اولین کاری که باید انجام بدهید، کنار گذاشتن موقتی لایه‌برداری پوست است. این کار به‌سادگی باعث می‌شود که پوست شما برای بازسازی و بازگشتن به وضعیت عادی فرصت داشته باشد. کسانی که این اصل ساده اما مهم را جدی نمی‌گیرند، به‌سادگی تحریکات پوستی را افزایش می‌دهند. 

 

2. از محصولات ملایم و لطیف برای مراقبت از پوست استفاده کنید 

 

حتی اگر پوست شما در شرایط عادی بتواند محصولات غلیظ‌تر را تحمل کند، اما لایه‌برداری افراطی پوست واقعا تحمل‌پذیری پوست را کاهش می‌دهد. بنابراین تا چند هفته حتما از پاک‌کننده‌های ملایم و لطیف و همچنین مرطوب‌کننده‌های ملایم استفاده کنید تا پوست به‌خوبی مراحل بازسازی خودش را سپری کند. 

 

محصولات آبرسانی که حاوی ترکیبات مهم مانند اسید هیالورونیک و سرامیدها هستند، به محافظت از سد دفاعی پوست کمک می‌کنند و گزینه خوبی برای این شرایط محسوب می‌شوند. 

 

3. برای رفع تحریکات پوستی تلاش کنید 

 

برای رفع تحریکات پوستی و ساییدگی‌های احتمالی در بافت پوست، باید از بالم‌های حاوی ویتامین B5 یا پمادهای محافظ پوست کمک بگیرید. این محصولات به تسکین سریع‌تر تحریکات پوستی و همچنین برطرف‌سازی آنها کمک می‌کنند. اگر مشکل شما با کمک این محصولات حل نشد، برای شروع روندهای درمانی دقیق‌تر و بهتر حتما به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو   

منبع: skincare

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو