6 توصیه‌‌ برای داشتن صبحانه بدون شکر اضافی
21 دی 1401 ساعت: 11:10



صبحانه کامل نقش مهمی در تغذیه متعادل و حفظ تناسب اندام دارد که برای این منظور باید کاملا سیرکننده باشد. البته، بهتر است از خوراکی‌های حاوی شکر مانند کیک، مربا، آبمیوه صنعتی و... پرهیز شود زیرا شکر به‌سرعت قند خون را بالا می‌برد و موجب ترشح زیاد انسولین می‌شود که پس از مدت کوتاهی به‌دلیل جذب قند در سلول‌ها تحت‌تاثیر این هورمون، انرژی افت می‌کند. 

در ادامه این مطلب به 6 توصیه اشاره خواهیم کرد که می توانید صبحانه ای با حداقل شکر تهیه کرده و میل کنید. این توصیه ها عبارتند از: 

 

1. پرهیز از خوراکی‌های فرآوری‌شده

امروزه انواع خوراکی ها مانند بیسکوئیت، کیک، غلات صبحانه و... برای اولین وعده غذایی طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. اما به‌رغم طعم دلچسب، ارزش تغذیه ای بالایی ندارند. این خوراکی‌ها علاوه بر مقدار زیاد قند، چربی و نمک، تحت‌ فرایندهای آماده‌سازی قرار می‌گیرند که موجب می‌شود خیلی سریع هضم شده و احساس گرسنگی به‌وجود آید. مواد غذایی طبیعی مانند نان سبوس‌دار، آجیل و لبنیات جایگزین‌های خوبی برای این خوراکی ها هستند.

 

2. کاهش تدریجی شکر

تغییر عادت های غذایی به یکباره مشکل است اما به‌تدریج می‌توان طعم خوراکی‌های طبیعی را جایگزین شیرینی‌جات کرد. ماست طبیعی به‌جای ماست طعم‌دار، میوه‌های کامل به‌جای کمپوت و آبمیوه شیرین، پودر دانه‌ها و مغزها به‌جای شکلات صبحانه از جمله نمونه‌های مغذی در این تغییر غذایی هستند. در صورت تمایل زیاد به طعم شیرینی، میوه را در صبحانه بگنجانید.

 

3. اختصاص وقت برای صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است زیرا نه‌تنها نیاز بدن به گلوکز و انرژی را پس از چند ساعت خواب شبانه تامین می‌کند، نقش مهمی در تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین‌ها، پروتئین و کلسیم دارد. حتما 10 تا 15 دقیقه زمان برای صرف صبحانه لازم است تا فرایند هضم به‌درستی شکل گیرد. این کار مانع از گرسنگی سریع می‌شود و تمایل به ریزه‌خوری و تنقلات شیرین را کاهش می‌دهد. 

 

4. صرف صبحانه کامل و مغذی

صبحانه کامل شامل یکی از منابع غلات مانند نان سبوس‌دار است که انرژی را تامین کند. همچنین، لبنیات به‌عنوان منبع کلسیم، میوه یا آبمیوه طبیعی برای تامین ویتامین‌ها و نوشیدنی مانند چای یا قهوه نیز برای تامین آب بدن پس از خواب شبانه ضروری است. گنجاندن منابع پروتئین نیز در وعده صبحانه به افزایش سیری کمک می‌کند.

 

5. تهیه انواع کیک و شیرینی در منزل

هر زمان که فرصت دارید مقداری بیسکوئیت، شیرینی و کیک در منزل تهیه کنید. این کار فرصتی ایجاد می‌کند تا از انواع مواد اولیه سالم و مغذی مانند آرد سبوس‌دار، روغن زیتون، میوه و... استفاده شود و در شرایط کمبود وقت، صبحانه و میان‌وعده سالمی خواهید داشت. البته عسل، موز، خرما و کشمش را می‌توان جایگزین شکر کرد که علاوه بر طعم شیرین، ارزش تغذیه ای بالایی نیز دارند. 

 

6. توجه به تاثیر شام در صبحانه 

گرچه خیلی از افراد تصور می‌کنند که حذف شام راهکار خوبی برای کاهش وزن است اما حذف این وعده غذایی باعث می‌شود بدن در حالت گرسنگی شدیدی باشد که منجر به بیدار شدن مکرر می شود و تمایل به خوراکی‌های شیرین را افزایش می‌‌دهد. معمولا در حالت گرسنگی فرد بلافاصله پس از بیدار شدن، خوراکی‌های شیرین مانند شکلات و بیسکوئیت می‌خورد و توجهی به انتخاب خوراکی‌‌های سالم نمی‌شود. پس برای صرف صبحانه مغذی باید از شب قبل به تغذیه خود توجه داشت.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

بهترین ها برای حفظ سلامت ریه‌ها 

بهترین مغزها برای تناسب اندام​​​
اگر قصد کاهش وزن دارید، این مواد غذایی را حذف نکنید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو