چگونه آکنه پوست سر را درمان کنیم؟
16 دی 1401 ساعت: 19:10



درحالی که آکنه پوست سر معمولا کمتر از آکنه در دیگر نقاط بدن قابل مشاهده است، اما آکنه‌های پوست سر واقعا آزاردهنده هستند و با تحریکات پوستی در ناحیه پوست سر همراه می‌شوند. افراد مبتلا به آکنه پوست سر اغلب سریعا متوجه این جوش‌های دردناک و آزاردهنده می‌شوند، اما نمی‌دانند که بهترین راهکار برای رفع این جوش‌های آکنه‌ای چیست. 

در ادامه دکتر ریچل نازاریان (متخصص پوست‌ومو) درباره همین ترفندها و راهکارهای کاربردی برای شما توضیح می‌دهد. 

 

آکنه پوست سر چیست؟ 

 

آکنه پوست سر، مانند آکنه در دیگر نقاط بدن، زمانی معنا پیدا می‌کند که جوش‌های متعددی در ناحیه پوست سر و خط رویش موها شکل می‌گیرند. یک تفاوت قابل توجه بین آکنه پوست سر و آکنه صورت، این است که پوست سر اساسا بافت ضخیم‌تری دارد و همین ویژگی باعث می‌شود که جوش‌های پوست سر واقعا دردناک‌تر از جوش‌های پوست صورت باشند. 

 

ترفندها و راهکارهای اثربخش برای رفع آکنه در پوست سر 

 

1. با متخصصان پوست‌ومو مشورت کنید 

 

اگر متوجه شدید که جوش‌های آکنه‌ای در ناحیه پوست سرتان شکل گرفته‌اند، اولین کاری که باید انجام بدهید درواقع مراجعه به متخصصان پوست‌ومو است. این پزشکان هم می‌توانند تشخیص قطعی را در این مورد انجام بدهند و هم در صورت نیاز شامپوهای مناسب، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا پمادهای موضعی را برای رفع آکنه پوست سر تجویز کنند. 

 

درحالی که محصولات بنزوئیل پراکسید می‌توانند در بعضی موارد اثربخش باشند، اما ضخامت پوست سر باعث می‌شود که بعضی افراد به محصولات تجویزی قوی‌تر نیاز پیدا کنند. اگر هم کیست یا جوش دردناکی در پوست سر شکل گرفته باشد، متخصص پوست‌ومو می‌توانند از تزریق کورتیزون یا تخلیه مایع برای رفع آن کمک بگیرد. 

 

2. موهای خود را هر روز بشویید 

 

جوش‌های پوست سر عمدتا به‌دلیل نوسانات هورمونی شکل می‌گیرند، نه به‌دلیل نوع رعایت بهداشت. اما شستن روزانه موها می‌تواند به رفع سریع‌تر آکنه پوست سر کمک کند. البته کسانی که موهای خودشان را دیر به دیر می‌شویند، باید بدانند که چنین کاری باعث تجمع ذرات چربی در پوست سر و انسداد غدد چربی می‌شود، درحالی که این اتفاق درنهایت به آکنه پوست سر منتهی می‌شود. 

 

اگر نگران این هستید که پوست سرتان به‌خاطر شست‌وشوی روزانه موها خشک شود، نباید بیش‌ازحد خودتان را درگیر این نگرانی کنید. به‌گفته دکتر نازاریان، پوست سر یکی از چرب‌ترین قسمت‌های بدن است و به این سادگی دچار خشکی شدید نمی‌شود. البته استفاده از محصولات نرم‌کننده سازگار با نوع موها می‌تواند همیشه احتمال خشکی پوست سر را از شما دور نگه دارد. 

 

3. محصولات مراقبت از موها را با دقت انتخاب کنید 

 

درحالی که شستن بیشتر موها می‌تواند یکی از ترفندها برای رفع آکنه پوست سر باشد، اما استفاده از محصولات نامناسب برای شستن موها یا حالت‌بخشی به آنها به‌سادگی می‌تواند مشکلات شما را بدتر کند. بنابراین در انتخاب این محصولات با دقت عمل کنید و اگر متوجه شدید که استفاده از یک محصول جدید باعث شکل‌گیری آکنه در پوست سر شده است، استفاده از آن محصول را سریعا متوقف کنید. 

 

شامپوهای حاوی کراتولیتیک یا ترکیبات فعالی که سلول‌های پوستی مرده را تجزیه می‌کنند و نقش موثری در جلوگیری از تجمع ذرات آلودگی دارند، گزینه مناسبی برای رفع آکنه پوست سر یا جلوگیری از ابتلا به این مشکل هستند. 

 

4. از سلامت رژیم غذایی خودتان مطمئن شوید 

 

رژیم غذایی و هورمون‌ها می‌توانند در شکل‌گیری آکنه پوست سر نقش داشته باشند، همان‌طور که در پدید آمدن آکنه صورت، قفسه سینه و پشت بدن هم نقش دارند. بنابراین اگر کسی درحال تجربه تغییرات هورمونی به‌دلیل سپری کردن دوران بلوغ یا یائسگی باشد، احتمال دارد که با مشکل آکنه پوست سر مواجه شود. 

 

گاهی اوقات هم ناسالم بودن و غیراستاندارد بودن رژیم غذایی باعث شکل‌گیری این نوع از آکنه می‌شود. رژیم غذایی ناسالم باعث ترشح بیش‌ازحد چربی در بدن و افزایش التهابات بدنی می‌شود، درحالی که سطح انسولین بدن را هم به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌توانید سلامتی مطلوب را به پوست سر خودتان بازگردانید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو   

منبع: skincare

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو