اگر قصد کاهش وزن دارید، این مواد غذایی را حذف نکنید!
18 دی 1401 ساعت: 20:10



بعضی افراد زمانی که روند کاهش وزن را شروع می‌کنند، گروهی از خوراکی‌ها را به بهانه داشتن کالری زیاد به‌طور کامل از رژیم غذایی شان کنار می‌گذارند. با این‌حال، بعضی از این خوراکی‌های حذف‌شده از برنامه غذایی، فواید زیادی برای بدن دارند و باید در دوران کاهش وزن همچنان استفاده شوند. 

در ادامه این مطلب به مهم‌ترین این مواد غذایی که عادت به خوردن آنها می تواند بهبوددهنده وضعیت تغذیه مان باشد، اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

 

1. مغزهای خام 

هرچند ممکن است در قدم اول، مغزهای خام را به‌دلیل کالری زیادشان از رژیم غذایی کنار بگذارید، اما بهتر است بدانید که براساس اعلام متخصصان تغذیه، مصرف حجم متعادل و محدودی از مغزهای خام می‌تواند بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم باشد. مصرف محدود مغزهای خام در میان‌وعده‌ها به افزایش حس سیری و جلوگیری از ریزه‌خواری در طول روز کمک می‌کند و در نتیجه نقش مثبتی در روند کاهش وزن دارد. اگر بتوانید روزی 2 عدد گردوی خام یا 7 عدد بادام، پسته یا فندق خام را به میان‌وعده صبح یا عصر اضافه کنید، مقادیر قابل توجهی از چربی‌های غیراشباع، پروتئین، منیزیم، زینک و آهن را دریافت خواهید کرد و برای مدت‌زمان طولانی‌تری هم سیر خواهید ماند. 

 

2. دانه‌های خام 

دانه‌های خام هم مانند مغزهای خام به‌دلیل داشتن چربی غیراشباع حاوی کالری نسبتا قابل توجهی هستند، اما علاوه بر کالری، حجم قابل قبولی از فیبر غذایی، پروتئین گیاهی، منیزیم و سلنیوم را هم به بدن می‌رسانند. از این‌رو، مصرف حدود 30 گرم یا 2 قاشق غذاخوری سرخالی از دانه‌های خام در دوره کاهش وزن می‌تواند به کنترل اشتها، بهبود متابولیسم و حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک کند. شما می‌توانید دانه‌های خامی مانند دانه کدو، دانه چیا، بذر کتان، کنجد یا دانه آفتابگردان را به انواع سالادها، اسموتی‌ها، سوپ‌ها یا ساندویچ‌ها اضافه کنید. 

 

3. میوه‌ها 

متاسفانه بعضی افراد میوه‌ها را به‌دلیل قندی که دارند، از رژیم غذایی لاغری حذف می‌کنند. با این‌حال، حتی چاق‌ترین افراد که رژیم‌های غذایی سنگینی هم دارند، می‌توانند روزانه 2 عدد میوه فصل را بدون نگرانی مصرف کنند. انواع میوه‌های تازه، حجم بالایی از فیبر غذایی را در خود جای داده‌اند و می‌توانند با ایجاد حس سیری طولانی‌مدت، باعث بهبودی در روند کاهش وزن شوند. از این‌رو، شما می‌توانید در دوران رژیم لاغری، میوه‌های تازه فصل را به میان‌وعده‌های صبح یا عصرتان اضافه کنید.

 

4. غلات سبوس دار

در مورد مصرف غلات در دوران رژیم لاغری، دو بحث مهم مطرح است؛ اول اینکه چه نوع غلاتی مصرف کنیم؟ و دوم اینکه چه مقدار از غلات را در رژیم روزانه مان بگنجانیم؟ در مورد نوع غلات مصرفی در دوران رژیم لاغری باید بدانید که معمولا استفاده از غلات آرد سفید نه‌تنها کمک چندانی به کاهش وزن نمی‌کند بلکه می‌تواند روند کاهش وزن را هم مختل کند. با این‌حال، استفاده از غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، پاستای قهوه‌ای و انواع نان‌های حاوی سبوس یا آرد جو می‌تواند فیبر غذایی بالایی به بدن برساند و با ایجاد حس سیری طولانی‌مدت باعث پیشگیری از ریزه‌خواری در طول روز شود و درنتیجه به موفقیت در روند کاهش وزن کمک کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

 4 ماده غذایی که باید در فصل زمستان مصرف کنید!

بهترین مغزها برای تناسب اندام
بهترین ریزمغذی‌ها در برابر آلودگی هوا
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو