سرامیدها: ترکیبات طلایی برای انواع پوستی مختلف
28 آذر 1401 ساعت: 21:9



در طول ماه‌های پاییز و زمستان که پوست بیشتر در معرض خشکی و کم‌آبی قرار می‌گیرد، افزودن محصولات سرامیدی به روتین روزانه مراقبت از پوست می‌تواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند. سرامیدها می‌توانند به محافظت از سد دفاعی پوست و پیشگیری از تخریب رطوبت پوست کمک کنند، درحالی که با همه انواع پوستی سازگاری دارند. 

دکتر ملیسا لوین (متخصص پوست‌ومو) و دکتر هدلی کینگ (متخصص پوست‌ومو) در ادامه بیشتر درباره سرامیدها و تاثیرگذاری خاص آنها در مراقبت از پوست می‌گویند. 

 

سرامیدها چه ترکیباتی هستند؟ 

 

سرامیدها به‌طور طبیعی در پوست وجود دارند و یکی از اجزای حیاتی در لایه بیرونی پوست هستند. اگر بخواهیم از یک تشبیه واضح و ساده برای بیان نقش سرامیدها استفاده کنیم، می‌توانیم بگوییم که سلول‌های پوستی مانند تکه‌های آجر هستند و سرامیدها مانند ملات بین هر تکه آجر قرار می‌گیرند. 

 

وقتی که بیرونی‌ترین لایه پوست نتواند عملکرد مطلوبش را ادامه دهد، رطوبت و آب طبیعی پوست هم تخریب می‌شود. این اتفاق با خشکی، التهاب و خطر ابتلا به مشکلات التهابی در پوست همراه است، درحالی که محصولات مبتنی بر سرامیدها دقیقا همین‌جا وارد عمل می‌شوند تا سلامتی را به سد دفاعی پوست بازگردانند. 

 

سرامیدها چه مزیت‌هایی برای مراقبت از پوست دارند؟ 

 

به‌گفته دکتر لوین، سطح سرامید طبیعی پوست همزمان با افزایش سن همه ما رو به کاهش می‌رود. مثلا در دهه 30 سالگی، حدود 40 درصد از سرامیدهای طبیعی پوست از بین می‌رود و در دهه 40 سالگی هم این میزان به 60 درصد می‌رسد. 

 

پس از آنجایی که پوست به‌طور طبیعی با کمبود سرامیدها مواجه می‌شود، تامین دوباره این ترکیبات مورد نیاز پوست با استفاده از محصولات سرامیدی می‌تواند رطوبت پوست را به سطح مطلوب برساند و جلوه جوان‌تر و شاداب‌تری به پوست بدهد. به‌علاوه، بازگردانی عملکردهای سد دفاعی پوست با کمک سرامیدها می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آلاینده‌ها و آسیب‌های زیست‌محیطی هم کمک کند. 

 

فواید سرامیدها برای انواع پوست‌ها 

 

یکی از ویژگی‌های مهم سرامیدها این است که می‌توانند برای همه انواع پوستی مفید باشند، زیرا پوست همه افراد به‌طور طبیعی حاوی ترکیبات سرامیدی است. پس صرف‌نظر از اینکه چه نوع پوستی داشته باشید، سرامیدها به تقویت عملکرد سد دفاعی پوست در بدن شما کمک می‌کنند. 

 

به‌گفته دکتر کینگ، پوست‌های خشک احتمالا بیشترین نفع را از سرامیدها خواهند برد زیرا این ترکیبات به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کنند. پوست‌های حساس هم می‌توانند تا حدود زیادی از مزیت‌های سرامیدها بهره‌مند شوند زیرا ترکیبات سرامیدی به جلوگیری از تحریکات پوستی کمک می‌رسانند. 

 

افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه هم با کمک سرامیدها می‌توانند از فعالیت عناصر بیماری‌زا مانند باکتری‌های مرتبط با آکنه جلوگیری کنند و همچنین از مواجهه با مشکلاتی مانند خشک شدن پوست یا شکل‌گیری تحریکات پوستی در اثر استفاده از داروهای آکنه و تماس با ترکیباتی مثل اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها دور بمانند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو  

منبع: skincare

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو