چگونه از درد نوک سینه در هنگام شیردهی جلوگیری کنیم؟
10 دی 1401 ساعت: 18:10



درد نوک سینه‌ها می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود و می‌تواند منجر به بی‌حالی، کمبود شیر مادر یا از شیر گرفتن زودهنگام شوند. بنابراین در صورت امکان این درد را قبل از شروع متوقف کنید یا به سرعت به هر گونه ناراحتی که رخ می‌دهد رسیدگی کنید.
مطمئن شوید که کودک به خوبی با سینه شما چفت شده است

چفت شدن کامل لب‌های نوزاد با نوک سینه یکی از کلیدهای موفقیت‌آمیز بودن شیردهی است و همچنین به جلوگیری از درد نوک سینه کمک می‌کند. زمانی که کودک به درستی به سینه بچسبد، کل نوک سینه و همچنین بخشی از هاله اطراف آن در دهانش خواهد بود و نوک آن باید در عمق دهان کودک باشد. اگر نوزاد فقط به نوک آن بچسبد، لثه‌هایش روی آن فشار می‌آورد و می‌تواند باعث درد شود.

در موقعیت خوب شیردهی کنید

یک موقعیت خوب شیردهی هم برای شما و هم برای کودکتان راحت خواهد بود و باعث می‌شود که چفت شدن مناسبی داشته باشید. همچنین می‌توانید موقعیت‌های شیردهی را که در هر بار تغییر دهید. وقتی همیشه در یک موقعیت شیر می‌دهید، دهان کودک همیشه به همان نقطه روی نوک سینه شما فشار می‌آورد. با چرخاندن در محل‌های مختلف شیردهی، می‌توان از فشار مالشی آن جلوگیری کرد.

سینه‌های خود را نرم کنید تا کودکتان بتواند بچسبد

پف‌کردگی سینه در چند هفته اول شیردهی رایج است. با این حال سینه‌ها می‌توانند در صورت غفلت از شیردهی یا در صورت داشتن مقدار بیش از حد شیر پف کنند. برای اینکه کودکتان راحت‌تر باشد، می‌توانید قبل از هر بار شیردهی، کمی شیر را بدوشید تا سفتی از بین برود و بافت سینه نرم شود.

حداقل هر 2 تا 3 ساعت به کودک خود شیر بدهید

نوزادان تازه متولد شده شکم کوچکی دارند و شیر مادر را به سرعت و به راحتی هضم می‌کنند. بنابراین، جای تعجب نیست که آنها باید مکرراً غذا بخورند. هر چه مدت بیشتری برای شیر دادن صبر کنید، کودک گرسنه‌تر خواهد بود. و هنگامی که کودک بسیار گرسنه است، می‌تواند مکیدن تهاجمی‌تری داشته باشد. 

اگر بین شیردهی زیاد صبر کنید، ممکن است پستان‌ها ورم کنند. ترکیبی از چفت نشدن درست لب‌های نوزاد با نوک سینه و مکیدن تهاجمی می‌تواند به سرعت منجر به درد نوک سینه شود.

پوست سینه‌ها و نوک آن را سالم نگه دارید

مراقبت از سینه‌ها چندان سخت نیست. آنها را با آب گرم بشویید و از صابون‌هایی که می‌توانند پوست سینه و نوک آن‌ها را خشک، تحریک و ترک‌دار کنند، خودداری کنید. همچنین استفاده از کرم‌ها، پمادها یا لوسیون‌ها ضروری نیست. اگر در حال حاضر نوک سینه‌های خشک و ترک خورده دارید، یا در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، ممکن است مرطوب‌کننده نوک سینه برای شما مناسب باشد.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellfamily
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو