تست استرس قلبی چیست؟
10 دی 1401 ساعت: 18:10



به عنوان تست ورزش نیز شناخته می‌شود، یک آزمایش در مطب پزشک است که برای اندازه‌گیری پاسخ قلب به فعالیت بدنی در یک محیط کنترل شده استفاده می‌شود.
این آزمایش که معمولاً روی تردمیل یا دوچرخه ثابت انجام می‌شود، در تشخیص بیماری عروق کرونر مفید است. همچنین می‌توان از آن برای نظارت بر سلامت افراد مبتلا به سایر اشکال بیماری قلبی استفاده کرد.

هدف از این تست ارزیابی وضعیت سیستم قلبی عروقی است که هم قلب و هم رگ‌های خونی را شامل می‌شود. با مقایسه گردش خون در حالت استراحت با اندازه‌گیری‌های مشابه در حداکثر تلاش این کار را انجام می‌دهند.

بیماری عروق کرونر زمانی رخ می‌دهد که دیواره‌های یک شریان کرونر شروع به سخت شدن، ضخیم شدن و تجمع پلاک می‌کند. با گذشت زمان، انسداد می‌تواند جریان خون را مختل کند و در نهایت منجر به حمله قلبی یا سکته شود. 

توجه کنید که حتی در یک انسداد جزئی، قلب ممکن است همچنان در حالت استراحت خون کافی دریافت کند. تست استرس می‌تواند انسداد را نشان دهد زیرا اثرات آن ممکن است تنها زمانی دیده و احساس شود که قلب تحت فشار قرار گیرد.

تست استرس قلبی شامل چندین عنصر است که می‌تواند به چندین روش به آشکار شدن انسداد کمک کند:

• نظارت بر سطح اکسیژن خون: هنگامی که جریان خون مسدود می‌شود، میزان اکسیژن تحویلی به عضلات قلب کاهش می‌یابد.

• پایش نبض و فشار خون: این اقدامات به پزشکان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا قلب برای پمپاژ خون از طریق عروق تنگ شده خیلی سخت کار می‌کند یا خیر.

• الکتروکاردیوگرام: ورزش نه تنها بر ضربان قلب بلکه بر ریتم قلب نیز تاثیر می‌گذارد. در بیماری عروق کرونر، تغییرات مشخصه هستند و ممکن است با الکتروکاردیوگرام شناسایی شوند.

علاوه بر تشخیص بیماری عروق کرونر، این تست اغلب می‌تواند نشان دهد که انسداد چقدر قابل توجه است. و به عنوان ارزیابی ظرفیت عملکردی شناخته می‌شود.

تست استرس دوره‌ای همچنین می‌تواند برای نظارت بر پیشرفت نارسایی احتقانی قلب (جایی که قلب آنطور که باید خون پمپاژ نمی‌کند) یا ارزیابی میزان بهبودی شما از حمله قلبی استفاده شود.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این تست در تشخیص انسداد مفید است، اما نمی‌تواند میزان سخت شدن یا ضخیم شدن شریان را مشخص کند. این آزمایش تنها یک معیار کلی از جریان خون است که پزشکان می‌توانند از آن برای تشخیص مناطق محدود استفاده کنند یا شدت بیماری عروق کرونر را تشخیص دهند.

همچنین قادر به پیش‌بینی میزان پایداری پلاک شریانی نیست یا اینکه آیا و چه زمانی ممکن است فرد دچار حمله قلبی شود.

از نظر دقت، تست استرس قلبی اغلب قابل تفسیر است. نتایج ممکن است بر اساس تجهیزات مورد استفاده، تجربه تکنسین و سایر عواملی که می‌توانند روز به روز تغییر کنند، مانند اینکه آیا یک علامت مشخص در طول آزمایش رخ می‌دهد یا نه، متفاوت باشند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو