نفخ کردن، فوایدی هم دارد!
3 دی 1401 ساعت: 13:10



یکی از ادعاهای نادرستی که اخیرا ذهن بعضی افراد را درگیر کرده، این است که نفخ کردن اصلا نشانه خوبی نیست یا اینکه نفخ کردن می‌تواند سلامت ما را به خطر بیندازد. اما متخصصان تغذیه به‌هیچ‌وجه چنین ادعایی را تایید نمی‌کنند و اتفاقا برعکس می‌گویند که نفخ کردن یکی از روندهای طبیعی در بدن است. بنابراین، تا زمانی که نفخ با یکی از مشکلات گوارشی مزمن همراه نباشد، نشان‌دهنده مشکل خاصی در بدن نیست. 

در ادامه این مطلب، متخصصان تغذیه به حقایقی اشاره خواهند کرد که چرا نفخ کردن می‌تواند کاملا طبیعی و حتی برای بدن مفید باشد. 

 

1. قرار نیست که شکم ما کاملا «صاف»‌ باشد 

اول از همه باید تاکید کنیم که قرار نیست همه قسمت‌های بدن یا شکم ما کاملا صاف باشد. بدن همه ما دارای اندام‌های داخلی است که انبوهی از عملکردهای فوق‌العاده مهم را برای بدن به انجام می‌رسانند. بعضی از مهم‌ترین اندام‌های داخلی مانند قلب، ریه‌ها، معده، کبد، دستگاه گوارش و... در قسمت میانی بدن جای گرفته‌اند و طبیعی است که حجم مشخصی داشته باشند که گاهی اوقات هم بیشتر از حالت عادی می‌شود. افزایش فشار خون، مصرف آب، فرایندهای هضم یا حتی پُرخوری می‌توانند حجم قسمت میانی بدن را بیشتر کند. به‌گفته متخصصان تغذیه، توجه اصلی ما باید به محافظت و پشتیبانی از اندام‌های داخلی بدن معطوف شود  و نه اینکه دائما سعی کنیم ابعاد قسمت‌های مختلف بدن را کوچک‌تر کنیم. 

 

2. الگوها و عادت‌های سالم می‌توانند باعث نفخ شوند 

از آنجایی که بدن ما حالت متغیر و غیرثابتی دارد، منطقی است که در طول روز هم متفاوت به نظر برسد. حتی بعضی از الگوها و عادت‌های سالم هم می‌توانند به‌طور طبیعی باعث نفخ شوند. افزودن یک ماده غذایی جدید به رژیم غذایی مانند پروبیوتیک‌ها، غذاهای تخمیری یا شیرهای گرفته‌شده از آجیل‌ها می‌تواند موقتا فعالیت روده‌ها و دستگاه گوارش را از حالت عادی خارج کند. مواد غذایی سرشار از فیبر و پروتئین هم برای هضم شدن به دریافت آب بیشتر نیاز دارند و درنتیجه هنگام حرکت در دستگاه گوارش باعث ایجاد نفخ می‌شوند. 

 

آب هم می‌تواند فضای زیادی را در بدن اشغال کند و درنتیجه کسانی که در طول روز زیاد آب می‌نوشند، ممکن است با درجاتی از نفخ مواجه شوند. اما تا زمانی که نفخ باعث مشکلات گوارشی نشود، نباید اهمیتی برای شما داشته باشد. بنابراین مصرف منظم آب، حفظ فعالیت‌های بدنی در طول روز و پیروی از یک رژیم غذایی سالم باید در فهرست اولویت‌های شما قرار بگیرند. 

 

3. گاهی اوقات پُرخوری باعث نفخ می‌شود 

یکی از کارهایی که باعث نفخ زیاد می‌شود، پُرخوری در مصرف غذاهای مختلف است. همه ما انسان هستیم و گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف از پُرخوری لذت ببریم و این مساله اصلا اشکالی ندارد! اما اگر پُرخوری به یکی از عادت‌های همیشگی یا روزانه شما تبدیل شود، هم سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازد و هم خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات مختلف را افزایش می‌دهد. البته هرچقدر حجم وعده‌های غذایی کمتر و متعادل‌تر باشد، احتمال شکل‌گیری نفخ هم کمتر خواهد شد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کنترل نفخ هم کمک کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

اگر هر روز نان بخورید، چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد؟ 

فواید میوه‌ها و سبزیجات نارنجی را دست‌کم نگیرید!​​​
خوراکی‌های انرژی‌بخش برای مقابله با بی‌حوصلگی در روزهای سرد​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو