5 نشانه‌ از زیاده‌روی در مصرف قهوه
3 دی 1401 ساعت: 13:10



کافئین موجود در قهوه، نوعی محرک برای افزایش هوشیاری و سطح انرژی است. کافئین با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین مغز باعث افزایش احساس آرامش و رفع خستگی می‌شود و کاری می‌کند که شما هوشیاری بیشتری در طول روز داشته باشید. با این‌حال، زیاده‌روی در مصرف قهوه می‌تواند با افزایش تحریک‌پذیری عصبی باعث ایجاد احساس اضطراب و استرس شود. از این‌رو، متخصصان بر این باورند که هرچند نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی یا عصرگاهی می‌تواند به افزایش سطح انرژی و هوشیاری کمک کند، اما زیاده‌روی در نوشیدن همین قهوه می‌تواند به آشفتگی روانی و افزایش سطح استرس در بدن منتهی شود.

اگر شما هم جزو آن گروه از کسانی هستید که در مصرف قهوه زیاده‌روی می‌کنید، بهتر است بیشتر با عوارض این کار آشنا شوید. 

 

1. اختلال خواب 

تحقیقات گوناگونی ثابت کرده‌اند که دریافت بیش‌ازحد کافئین از طریق مصرف قهوه می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد و چرخه خواب و بیداری در طول شب را افزایش دهد. به عبارت ساده‌تر، افرادی که در مصرف قهوه زیاده‌روی می‌کنند، خواب شبانه عمیق و باکیفیتی را تجربه نخواهند کرد. از این‌رو، توصیه می‌شود که در مرحله اول در نوشیدن قهوه همیشه محدوده تعادل را رعایت کنید و در قدم بعدی هم از نوشیدن قهوه در ساعت‌های منتهی به خواب شبانه خودداری کنید. 

 

2. سردرد ضربان‌دار 

براساس مطالعه‌ای که در سال 2019 انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که تحریک‌پذیری بیش‌ازحد سیستم عصبی مرکزی در اثر دریافت کافئین اضافی می‌تواند به سردردهای ضربان‌دار (مخصوصا در افراد مبتلا به میگرن) منتهی شود. هرچند که افراد عادی می‌توانند روزانه 200 میلی‌گرم کافئین دریافت کنند اما توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به میگرن یا افرادی که اغلب اوقات از سردردهای مزمن رنج می‌برند، تا حدممکن مصرف قهوه و شکلات‌های تلخ حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. 

 

3. تپش قلب 

زیاده‌روی در دریافت کافئین از طریق نوشیدن قهوه زیاد می‌تواند با افزایش شدید ضربان قلب باعث ایجاد تپش قلب و حس اضطراب در بعضی افراد شود. از این‌رو، توصیه کلی بر این است که افراد مبتلا به تپش قلب، افراد مبتلا به اختلال اضطرابی یا مبتلایان به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی درباره مصرف یا عدم مصرف قهوه با پزشک معالج شان مشورت کنند. 

 

4. تمایل به مصرف شیرینی‌ها 

تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه می‌تواند موقتا بر جوانه‌های چشایی تاثیر بگذارد و باعث شود که غذاها و نوشیدنی‌ها کمتر شیرین به نظر برسند. در این حالت ممکن است تمایل فرد به مصرف خوراکی‌های شیرین و درنتیجه افزایش دریافت کالری بیشتر شود. بنابراین، اگر شما جزو افرادی هستید که با نوشیدن قهوه به‌دنبال شیرینی‌های مختلف می‌گردید، بهتر است که مصرف قهوه را محدود کنید و یا بعد از نوشیدن قهوه، به‌جای خوراکی‌های چرب و شیرین پرکالری مانند انواع کیک و بیسکویت، از 1 عدد خرما، 2 عدد انجیر یا 5 عدد توت خشک استفاده کنید. 

 

5. تاثیر منفی بر فعالیت‌های ورزشی 

هرچند که نوشیدن قهوه می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی برای ورزش کردن شود اما زیاده‌روی در مصرف قهوه به‌هیچ‌وجه برای افرادی که می‌خواهند فعالیت ورزشی منظم داشته باشند، توصیه نمی‌شود. مقاله‌ای که در مجله انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی منتشر شده است، نشان می‌دهد که ورزشکاران می‌توانند 2 تا 6 میلی‌گرم کافئین به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان دریافت کنند تا انرژی کافی برای ورزش کردن را داشته باشند. اما اگر این میزان به 9 میلی‌گرم یا بیشتر به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن برسد، عوارضی مانند تپش قلب، اضطراب و سردرد به سراغ فرد ورزشکار خواهد آمد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: everydayhealth

خوراکی‌های ممنوعه قبل از ورزش 

چطور جلوی پُرخوری شبانه مان را بگیریم؟​​​
5 پیشنهاد برای کاهش عوارض آلودگی هوا​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو