خوراکی‌های انرژی‌بخش برای مقابله با بی‌حوصلگی در روزهای سرد
28 آذر 1401 ساعت: 08:9



نوع موادغذایی که می‌خوریم نقش مهمی در سطح انرژی روزانه مان دارد. از طرفی، خوراکی‌های با چربی و کالری بالا باعث خستگی بدن می‌شوند زیرا نیاز به صرف انرژی بیشتری برای هضم خواهد بود. از همین‌رو، گنجاندن بعضی خوراکی‌ها به‌دلیل تقویت انرژی می‌تواند به بهبود بی‌حوصلگی و خستگی روزهای سرد کمک کند.

مصرف کدام مغزها باعث تعادل هورمونی می‌شود؟در ادامه همین مطلب، به معرفی 9 ماده غذایی اشاره خواهیم کرد که مصرف شان می تواند به رفع بی حوصلگی مان کمک کند. این خوراکی ها عبارتند از: 

 

1. جعفری تازه

ویتامینC یکی از ریزمغذی‌های ضروری برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکردهای مختلف بدن است. جعفری جزء منابع غنی این ویتامین محسوب می‌شود که می‌توان در انواع غذاها و سالادها از آن استفاده کرد.

 

2. جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از ویتامینE است که تاثیر آنتی‌آکسیدانی دارد. همچنین منبع غنی از ویتامین‌های گروهB محسوب می‌‌شود که بر عملکرد سیستم عصبی، خلق‌وخو و توانایی‌های ذهنی تاثیر مثبت می‌گذارد. منیزیوم و روی نیز برای تقویت ایمنی بدن ضروری هستند. بنابراین، خوردن یک قاشق غذاخوری جوانه گندم همراه لبنیات و کمپوت میوه‌ها برای بهره‌‌مندی از این خواص توصیه می‌شود.

 

3. زنجبیل تازه

مقداری زنجبیل رنده‌شده با آبمیوه، اسموتی و چای در زمستان توصیه می‌شود. زنجبیل محرک بوده و به‌عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها برای گرم‌ کردن بدن کاربرد دارد.

 

4. دانه‌های چیا

دانه‌های چیا که بومی آمریکای جنوبی هستند جزء بهترین منابع تامین انرژی شناخته می‌شوند. این دانه‌ها سرشار از پروتئین هستند و تمام اسیدهای آمینه ضروری را دارند. همچنین، سرشار از فیبرها، آنتی‌اکسیدان‌ها، امگا3، ویتامین‌ها و املاحی نظیر منیزیم، آهن و کلسیم هستند. دانه‌های چیا را می‌توان به‌شکل خام یا پخته در انواع غذا، دسر و سالاد استفاده کرد. 

 

5. اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات موثر در تامین انرژی است. از نظر ریزمغذی‌ها نیز بسیار غنی و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، ویتامین‌های B6،B9،C،E، منیزیوم، کلسیم، پتاسیم و آهن دارد. البته اسفناج خام از نظر این ریزمغذی‌ها ارزش بیشتری دارد و بهتر است در انواع سالاد یا به‌عنوان سبزی‌خوردن استفاده شود.

 

6. تخمه کدو

تخمه کدو یک خوراکی انرژی‌بخش محسوب می‌شود زیرا مقدار فراوانی پروتئین، فیبر، ویتامین، املاح و امگا3 دارد. علاوه بر مصرف تخمه کدو به‌عنوان میان‌وعده، می‌توان در تهیه کیک و نان نیز از این دانه استفاده کرد.

 

7. گردو

گردو همانند دیگر مغزها یکی از بهترین منابع تامین انرژی است. گردو حاوی پروتئین‌های گیاهی، چربی‌های مفید، فیبرها، ویتامین‌‌ها و املاح مختلف نظیر ویتامینE، B9،روی، آهن و پتاسیم است. خوردن روزانه گردو برای حفظ انرژی و ریزمغذی‌های مختلف توصیه می‌شود.

 

8. شکلات تلخ

شکلات تلخ علاوه بر طعم دلچسبی که دارد، یکی از بهترین خوراکی‌های مفید برای حفظ سلامت بدن محسوب می‌شود. شکلات تلخ حداقل 70 درصد کاکائو دارد که منبع غنی از آهن و منیزیوم است و به تامین انرژی کمک می‌کند. البته بیش از یک تکه 30 گرمی شکلات در روز نباید مصرف شود.

 

9. پرتقال

پرتقال میوه محبوب فصل زمستان است که به‌دلیل ویتامینC و اسیدفولیک فراوان در تامین انرژی بدن برای مدت طولانی موثر است. البته پرتقال پتاسیم نیز دارد که به مقابله با حالات بی‌حالی و خستگی کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص پرتقال بهتر است به‌جای آبمیوه، میوه کامل میل شود.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

اگر هر روز نان بخورید، چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد؟ 

مصرف کدام مغزها باعث تعادل هورمونی می‌شود؟​​​
در شرایط آلودگی هوا منابع غذایی ویتامین C بخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو