آیا تزریق استروئید آرتروز زانو را بدتر می‌کند؟
18 آذر 1401 ساعت: 11:9



بر اساس دو مطالعه جدید که تزریق استروئید را با اسید هیالورونیک (یکی دیگر از درمان‌های رایج برای درمان درد در بیماری آرتروز) مقایسه می‌کند، تزریق استروئید ممکن است در واقع آرتروز را بدتر کند.
تزریق استروئید به طور قابل توجهی با پیشرفت آرتروز زانو مرتبط است

محققان از همه شرکت‌کنندگان در مطالعه در زمان تزریق و دو سال قبل و بعد از آن ام‌آر‌آی گرفتند و با مقایسه نمرات تصویربرداری از اسکن‌های اولیه و اسکن‌های پیگیری دو ساله، پیشرفت آرتروز را دنبال کردند. 

آن‌ها دریافتند که تزریق استروئید به زانو به طور قابل توجهی با پیشرفت کلی آرتروز در زانو، به ویژه در منیسک جانبی، غضروف جانبی و غضروف داخلی مرتبط است.

 در مقابل، تزریق اسید هیالورونیک به زانو ارتباط معنا داری با پیشرفت آرتروز در زانو نداشت. گروهی که تزریق هیالورونیک دریافت کردند، کاهش پیشرفت آرتروز، به ویژه در ضایعات مغز استخوان را نشان دادند.

در حالی که گزارش شده است که تزریق کورتیکواستروئید و هیالورونیک اسید به تسکین درد علامت‌دار آرتروز زانو کمک می‌کند، نتایج به طور قطع نشان می‌دهد که کورتیکواستروئیدها با پیشرفت قابل توجه آرتروز زانو تا دو سال پس از تزریق مرتبط هستند و باید با احتیاط تجویز شوند. و اسید هیالورونیک ممکن است پیشرفت آرتروز زانو را کند کند و در عین حال تسکین علائم را نیز ارائه دهد.

متخصصان بیان می‌کنند که گزینه‌های بهتری برای درمان آرتروز زانو مورد نیاز است

اگرچه سطح شواهد تولید شده با توجه به کاستی‌های روش‌شناختی نسبتاً پایین است، اما این یافته‌ها می‌توانند برای کمک به تحقیقات بیشتر در کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی بزرگ‌تر مورد استفاده قرار گیرند.

تزریق استروئید در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند مضر باشد. شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد استروئیدها در کوتاه‌مدت موثرتر از دارونما هستند، اما نه در میان‌مدت و بلندمدت.

همچنین شواهد قطعی وجود دارد که نشان می‌دهد تزریق اسید هیالورونیک برای درمان درد آرتروز بهتر از تزریق دارونما نیست. در عین حال، شواهد قوی وجود دارد که این درمان با عوارض جانبی جدی همراه است.

جیسون کیم، معاون برنامه‌های تحقیقاتی آرتروز در بنیاد آرتریت گفت که این بنیاد تزریق استروئید یا اسید هیالورونیک را برای افراد مبتلا به آرتروز توصیه نمی‌کند. وگزینه‌های بهتری برای درمان آن مورد نیاز است تا محققان مجبور نباشند یک عامل ناقص را با دیگری مقایسه کنند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو