فواید میوه‌ها و سبزیجات نارنجی را دست‌کم نگیرید!
15 آذر 1401 ساعت: 07:9



میوه‌ها و سبزیجات نارنجی مانند کدوحلوایی، هویج، نارنگی و... جزء بهترین منابع ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به‌نام کاروتنوئیدها هستند. این ترکیبات عامل رنگ نارنجی بوده و تاثیرات متعددی بر سلامت بدن دارند که تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بینایی از مهم‌ترین فواید آنها محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب به فواید عادت به خوردن میوه ها و سبزی های نارنجی رنگ خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از: 

 

تقویت سیستم ایمنی

تاثیر میوه‌ها و سبزیجات نارنجی در تقویت سیستم ایمنی به‌ مقدار فراوان ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینA بر می گردد. این ویتامین در نتیجه تبدیل بتاکاروتن؛ یکی از انواع کاروتنوئید، در بدن تولید می‌شود و نقش موثری در مقابله با رادیکال‌‌های آزاد که بر سیستم ایمنی تاثیر منفی می‌گذارند، دارد. ویتامین‌های B9 وC در این گروه خوراکی‌ها نیز به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. 

 

محافظت از پوست

وجود بتاکاروتن در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی تاثیر قابل ملاحظه ای در مقابله با آسیب پرتوهای فرابنفش خورشید دارد و از طرفی روند ترمیم پوست را نیز تسهیل می‌کند. این تاثیرات باعث می‌شود تا احتمال بروز علائم پیری زودرس کاهش پیدا کند. لیکوپن که یکی دیگر از کاروتنوئیدهای موجود در این خوراکی‌هاست به کاهش آفتاب‌سوختگی در افراد حساس نیز کمک می‌کند. برای دریافت بیشترین مقدار لیکوپن توصیه می‌شود گریپ‌فروت و گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی روزانه افراد باشد.

 

موثر برای بینایی

بتاکاروتن و لوتئین موجود در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی به حفظ سلامت بینایی کمک می‌کند. در واقع، این گروه از کاروتنوئیدها در فیلتر شدن بهتر نور آبی نقش دارند و با کاهش احتمالی خطر استحاله ماکولای چشم مرتبط با افزایش سن در تقویت بینایی موثر هستند.

 

پیشگیری از سرطان

این گروه از میوه‌ها و سبزیجات از نظر ترکیبات آلفاکاروتن و فلاونوئیدها نیز غنی هستند و مصرف منظم آنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد و از پیشرفت بعضی انواع سرطان‌ها به‌خصوص سرطان سینه پیشگیری می‌کند. تولید ویتامین‌A از طریق کاروتنوئیدها نیز در این زمینه موثر است. 

 

بهبود خلق‌وخو

میوه‌ها و سبزیجات نارنجی علاوه بر کاروتنوئیدها منبع غنی از تریپتوفان محسوب می شوند. تریپتوفان ماده ضروری برای تشکیل سروتونین است که هورمون خوش‌خلقی محسوب می‌شود. گنجاندن این گروه از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی برای بهبود خلق‌وخو به‌خصوص برطرف‌شدن بی‌حوصلگی در روزهای پاییز و زمستان مفید است.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: consoglobe.com

4 خاصیت زردک که کمتر شنیده‌اید! 

چطور از خوردن هله‌هوله‌های مضر، متنفر شویم؟!​​​
بهترین خوراکی‌های پاییزی برای کاهش وزن​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو