ارتباط بین پولیپ بینی و عفونت سینوس
10 آذر 1401 ساعت: 16:9



پولیپ بینی و عفونت سینوس دو بیماری هستند که از طرق مختلف به هم مرتبط هستند، از جمله علائم آنها و اینکه چگونه هر یک ممکن است منجر به دیگری شود. هر دو می‌توانند مجاری بینی را مسدود کنند و باعث درد صورت و کاهش حس بویایی شوند.
عفونت‌های سینوسی زمانی که بیش از 12 هفته طول بکشد به عنوان مزمن طبقه‌بندی می‌شود. پولیپ بینی معمولاً در افرادی که التهاب مزمن سینوس‌ها دارند دیده می‌شود. چگونگی ایجاد آنها به خوبی شناخته نشده است، اما التهاب مزمن ریشه اکثر تئوری‌هاست.

پولیپ‌های بینی رشدهای التهابی هستند که احتمالاً به دلیل تاثیر متقابل پیچیده عواملی که شامل عوامل مربوط به سیستم ایمنی و ژنتیک می‌شود، ایجاد می‌شوند. ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های ایمنی و التهابی شوند که به پوشش سطوح بینی آسیب می‌رسانند.

در برخی افراد، التهاب مزمنی که تجربه می‌کنند منجر به رشد سلول‌ها و رگ‌های خونی می‌شود که پولیپ را تشکیل می‌دهند. پولیپ‌های کوچک ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند، اما پولیپ‌های بزرگی که مجرای بینی را مسدود می‌کنند، می‌توانند به شدت بر تنفس، خواب و کیفیت کلی زندگی تاثیر بگذارند. 

حتی بیشتر ممکن است به بستری شدن به دلیل عفونت تبدیل شوند، عفونت‌های موجود را بدتر کرده و عفونت‌های جدید را به دلیل تحریک مداوم و تجزیه بافت پوششی بینی ایجاد کند.

در مراحل اولیه تشکیل پولیپ، ممکن است علائمی را تجربه نکنید، اما با بزرگتر شدن آن و بدتر شدن انسداد، ممکن است علائمی از جمله:

گرفتگی بینی

عطسه کردن

آبریزش بینی

ترشح پشت حلق

کاهش حس بویایی 

کاهش حس چشایی

خروپف جدید

سردرد

درد صورت

مشکل در تنفس از طریق بینی

اگر پولیپ‌ها بیشتر مجرای بینی را مسدود کند، ممکن است علائمی مانند زیر را داشته باشید:

بی‌خوابی 

حملات مکرر آسم

سردردهای شدید

مشکل در تنفس

اختلال در تمرکز

تغییر بینایی

این علائم ناشی از کاهش جریان اکسیژن به مغز و خطر سینوزیت است.

عفونت‌های مزمن یا مکرر بینی توسط ویروس‌ها و باکتری‌ها تنها علت پولیپ بینی نیستند. شرایط غیر‌عفونی زیر نیز ممکن است باعث ایجاد آن شود:

• آسم

آلرژی‌های فصلی و رینیت آلرژیک به دلیل تماس با آنتی‌ژن‌هایی مانند کنه‌های گرد و غبار، سوسک‌ها و هاگ‌های کپک

• حساسیت به آسپرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی 

• فیبروز کیستیک: یک اختلال ارثی که مخاط غلیظی ایجاد می‌کند و راه‌های هوایی را مسدود می‌کند.

• سندرم چرگ استراوس: یک بیماری خودایمنی نادر که باعث التهاب عروق خونی می‌شود.

اگر مشکل تنفس یا خواب دارید، تغییرات بینایی را تجربه کرده‌اید یا علائم‌تان بدتر شده‌اند، مانند حملات مکرر آسم یا سردردهای شدیدتر، با پزشک تماس بگیرید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
.
 
 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو