آیا مصرف ماست با سلامت ریه‌ها ارتباط دارد؟
4 آذر 1401 ساعت: 17:9



سرطان ریه یکی از علت‌های اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در بعضی از کشورهای جهان است. اگرچه سیگار کشیدن به‌عنوان عامل اصلی در ابتلا به سرطان ریه شناخته می‌شود، اما حدود 20 درصد از مبتلایان به این سرطان هرگز دست به سیگار نزده‌اند. 

اکنون مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مصرف ماست و فیبرهای غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارند اما این ارتباط دقیقا چه چیزی را به ما می‌گوید؟! 

 

رابطه ماست و سرطان ریه 

هرچند که مصرف هیچ خوراکی خاصی نمی‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را به صفر برساند اما تحقیقات ثابت کرده‌اند مردانی که در طول روز حدود 90 گرم و زنانی که در طول روز حدود 120 گرم ماست مصرف می‌کنند، 19 درصد کمتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش دریافت فیبر غذایی در طول روز هم می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 17 درصد کاهش دهد. حتی یک تحقیق محدودتر هم ثابت کرده است که اگر افراد روزانه ماست بخورند و فیبر کافی دریافت کنند (حتی اگر میزان آن کم باشد)، باز هم می‌توانند خطر بروز سرطان ریه را کاهش دهند. 

 

مطالعات گسترده‌تری هم نشان داده‌اند افرادی که به‌طور همزمان و منظم، ماست و فیبر غذایی را روزانه دریافت می‌کنند تا 31 درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار خواهند داشت. البته این خبر نمی‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای برای افراد سیگاری باشد زیرا هرچند که خوردن ماست و دریافت فیبر غذایی کافی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد اما استعمال سیگار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان می‌تواند نقش پررنگ‌تری داشته باشد و در نتیجه عامل تعیین‌کننده برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان در افراد سیگاری همان ترک سیگار است و نه مصرف ماست و فیبر. 

 

اهمیت مصرف روزانه ماست 

ماست به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع لبنیات، مقادیر قابل توجهی از کلسیم، ویتامین‌های گروه B و مقداری از ویتامین D را در خود جای داده است. متخصصان تغذیه بر این باورند که مصرف روزانه ماست علاوه بر حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها، باعث بهبودی در عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود و به محافظت از ریه‌ها نیز کمک می‌کند. براساس اعلام متخصصان تغذیه، اگر می‌خواهید سلامت سیستم گوارشی­تان را ارتقا دهید و از طریق مصرف ماست هم پروتئین کافی برای عضله‌سازی دریافت کنید، بهتر است که انواع ماست‌های غنی‌شده با پروبیوتیک (مخصوصا ماست‌های یونانی و ماست‌های ایسلندی) را در برنامه خریدتان داشته باشید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Reader’s Digest

اسنک‌های سالم خانگی برای تماشای مسابقات جام جهانی 

4 خوراکی‌ که به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند!​​​
آرد حبوبات را در رژیم غذایی تان بگنجانید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو