سرماخوردگی و آسم چگونه به هم مرتبط هستند
3 آذر 1401 ساعت: 09:9



اگر آسم دارید، احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است و سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی می‌تواند آسم شما را تشدید کند.
چگونه آسم شما را مستعد سرماخوردگی می‌کند؟

آسم ضعیف کنترل شده می‌تواند باعث سطوح بالایی از التهاب شود که به طور دائم به پوشش مجاری هوایی شما آسیب می‌رساند. با گذشت زمان می‌تواند باعث ضخیم شدن راه‌های هوایی و از دست دادن انعطاف‌پذیری شود و به نظر می‌رسد که خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرماخوردگی بیشتر، بدتر شدن بیماری، التهاب بیشتر و تشدید آسم هستند.

گاهی اوقات از استروئیدهای استنشاقی برای مدیریت آسم استفاده می‌شود. آنها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات‌الریه را افزایش دهند.

سرماخوردگی چگونه آسم را بدتر می‌کند

هنگامی که آسم توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، آسم ناشی از ویروس نامیده می‌شود. این بیماری شایع است و تقریباً 85 درصد از کودکان و 50 درصد بزرگسالان مبتلا به آسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این همان آسم ناشی از سرما نیست، یعنی زمانی که تنفس هوای سرد باعث حمله آسم می‌شود.

هنگامی که شما یک عفونت تنفسی دارید، سیستم ایمنی بدن شما با آزاد کردن سیتوکین‌ها پاسخ می‌دهد. بسیاری از سیتوکین‌ها باعث واکنش بیش از حد راه هوایی و سفت شدن گلو در افراد مبتلا به آسم می‌شوند.

نقش آلرژی

اگر آلرژی یا آسم آلرژیک دارید، دلیل دیگری وجود دارد که پاسخ ایمنی به سرماخوردگی می‌تواند آسم را بدتر کند.

سیتوکین‌ها گلبول‌های سفید خون را به محل عفونت می‌کشانند. از جمله آنها ائوزینوفیل‌ها هستند که با آسم آلرژیک مرتبط هستند و می‌توانند التهاب را افزایش دهند.

بنابراین، اکنون شما منابع متعددی برای التهاب راه‌های هوایی دارید. سرماخوردگی، آسم و آلرژی. این ممکن است توضیح دهد که چرا برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آسم ناشی از ویروس هستند.

علائم آسم ناشی از ویروس

سرماخوردگی هر قسمت از دستگاه تنفسی فوقانی، از مجاری بینی گرفته تا حنجره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسم تمام قسمت‌های دستگاه تنفسی تحتانی از حنجره تا ریه‌ها را درگیر می‌کند.

هر کدام علائم خاص خود را دارند، بنابراین تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی و آسم زمانی که تنها یکی از آنها وجود دارد نسبتاً آسان است.

برخی از همپوشانی‌ها مانند سرفه و دشواری در تنفس وجود دارد، اما علائم سرماخوردگی به طور کلی روی بینی و گلو تاثیر می‌گذارد در حالی که علائم آسم بیشتر از قفسه سینه می‌آید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو