آیا مصرف گوجه ‌فرنگی بر آرتریت تاثیر دارد؟!
1 آذر 1401 ساعت: 07:9



یکی از شایعاتی که به‌تازگی در مورد مصرف گوجه‌ فرنگی مطرح شده، این است که گنجاندن گوجه‌ فرنگی در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن و تشدید علائم بیماری آرتریت شود. اما آیا این شایعه صحت دارد و مبتلایان به آرتریت باید گوجه‌ فرنگی را از رژیم غذایی شان کنار بگذارند؟!

آرتریت به تخریب و التهاب مفاصل گفته می‌شود که می‌تواند باعث بروز علائمی مانند تورم مفاصل، سفت‌شدگی آنها و کاهش دامنه حرکتی‌شان شود. هرچند که رژیم غذایی می‌تواند نقش موثری در کاهش التهاب و مدیریت علائم بیماری آرتریت داشته باشد اما رژیم غذایی تنها راه درمان این بیماری نیست. از طرف دیگر، چند مطالعه بسیار محدود در سطح جهان اعلام کرده‌اند که حذف گوجه‌ فرنگی از برنامه غذایی افراد مبتلا به آرتریت می‌تواند علائم التهاب را در آنان کاهش دهد.

 

با این‌حال، هیچ ارتباط علمی یا پزشکی بین مصرف گوجه‌فرنگی و افزایش التهاب در بدن وجود ندارد. بهتر است بدانید که گوجه‌ فرنگی نه‌تنها نمی‌تواند باعث بروز التهاب در بدن شود بلکه به‌دلیل داشتن سطح بالایی از ویتامین C و لیکوپن می‌تواند به کاهش سطح التهاب در بدن کمک کند. 

 

چرا این شایعه درباره گوجه‌ فرنگی مطرح شد؟

بعضی افراد به‌طور ژنتیکی به گروهی از مواد غذایی آلرژی دارند. از طرف دیگر، بیماری آرتریت نوعی اختلال التهابی مزمن است که می‌تواند واکنش فوری یا شدیدی را نسبت به بعضی از مواد غذایی به‌وجود بیاورد. بنابراین، ممکن است بعضی افراد به‌طور ژنتیکی یا به‌دلیل نقص ایمنی دچار آلرژی نسبت به گوجه‌ فرنگی باشند و با مصرف این ماده غذایی با تشدید التهاب مفاصل مواجه شوند. از این‌رو، نمی‌توان گفت که گوجه‌ فرنگی برای تمامی بیماران مبتلا به آرتریت ممنوع است اما اگر شما فکر می‌کنید که با مصرف گوجه‌ فرنگی یا هر خوراکی خاص دیگری دچار تشدید علائم می‌شوید باید آن ماده غذایی خاص را از رژیم غذایی تان کنار بگذارید. 

 

آیا افراد مبتلا به آرتریت باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند؟ 

همان‌طور که گفته شد، افراد مبتلا به آرتریت یا کسانی که آرتروز دارند، باید سطح التهاب را در بدن با یک رژیم غذایی مناسب کاهش دهند. معمولا به این افراد توصیه می‌شود که تا حد امکان از مصرف قند و شکر، تمامی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و شکر، غذاهای فراوری‌شده، فراورده‌های گوشتی، غذاهای کنسروی، غذاهای آماده و نیمه‌آماده منجمد، غذاهای کباب‌شده روی ذغال، تمامی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی مواد نگهدارنده و همه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی رنگ‌های غیرطبیعی را خودداری کنند.

 

علاوه بر اینها، بهتر است که این افراد میزان مصرف گوشت‌ها، مخصوصا گوشت‌های قرمز پرچرب و خوراکی‌های حاوی گلوتن را در برنامه غذایی محدود کنند. این افراد می‌توانند میزان مصرف روزانه خوراکی‌های ضدالتهاب مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه، بذر کتان، دانه چیا و ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی افزایش دهند. مصرف روزانه زردچوبه، زنجبیل و چای سبز در حد متعادل هم می‌تواند به کاهش التهاب مزمن در بدن این افراد کمک کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: prevention

یک لیوان آب چغندر در روز فشار خون را کم می کند! 

سالم‌ترین فست‌فودهایی که می توانید در فریزر داشته باشید!​​​
7 دلیل برای خوردن کیوی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو