آیا عفونت‌های بدون علامت کووید می‌تواند منجر به کووید طولانی مدت شود؟
24 آبان 1401 ساعت: 19:8



بله، ممکن است هر فردی که به کووید19 مبتلا شده است، طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی مداوم را در نتیجه عفونت خود تجربه کند، حتی کسانی که هیچ علامتی را تجربه نکرده‌اند یا بیماری خفیفی داشته‌اند. با این حال متخصصان می‌گویند این پدیده که به عنوان کووید طولانی شناخته می‌شود، بیشتر در میان افرادی که یک بیماری شدید داشتند رخ می‌دهد.
چرا برخی از افراد بدون علامت هستند؟

علائم عفونت ویروسی به طور مستقیم با پاسخ ایمنی بدن برای مبارزه با آن مرتبط است. این پاسخ ایمنی شامل مسیرهای التهابی مختلفی است که می‌تواند ویروس را از بین ببرد، اما سلول‌ها، اندام‌ها و بافت‌های بدن را نیز تحریک کند. 

ممکن است در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از پاسخ‌های ایمنی به نیش پشه کمک کند. برخی افراد دچار کهیر بزرگ و شدیداً خارش‌دار می‌شوند، در حالی که برخی دیگر هیچ واکنشی ندارند.

همین امر در مورد کووید19 نیز صدق می‌کند. برای برخی، پاسخ ایمنی خفیف است تا حدی که هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. بسیاری از افراد دچار علائمی می‌شوند که حدود یک هفته طول می‌کشد، اما برخی دیگر دچار اختلال در سیستم ایمنی بدن خود می‌شوند که این بازه زمانی را هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طولانی می‌کند.

دامنه پاسخ ایمنی از خفیف تا شدید بر اساس عوامل مختلفی است. این عوامل شامل موارد زیر است:

ژنتیک و سن میزبان

بیماری‌های همراه میزبان

عوامل ویروسی، مانند سویه

مصونیت قبلی از عفونت یا واکسیناسیون قبلی

تلقیح ویروسی یا میزان قرار گرفتن در معرض ویروس

موارد بدون علامت خطری ندارند؟

متخصصان می‌گویند که تصور نکنید عفونت‌های بدون علامت به هیچ وجه با علائم پایدار همراه نیستند. ممکن است احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت در میان افراد بدون علامت کمتر باشد، اما احتمالاً این خطر صفر نیست.

 طبق یک مطالعه، علائم پس از کووید در بین 30 تا 60 درصد بیمارانی که عفونت کووید19 بدون علامت یا خفیف داشتند، ایجاد می‌شود و بیشتر اوقات در بین زنان رخ می‌دهد.

در حالی که احتمال آسیب صفر از یک عفونت بدون علامت بسیار خوب است، خطر ابتلا به بیماری جدی پس از رفع عفونت وجود دارد. گذشته از علائم پایدار، افراد ممکن است بیماری‌های پس از ویروسی را نیز تجربه کنند که در پاسخ به عفونت ویروسی اولیه بدون علامت ایجاد می‌شوند. سندرم پس از ویروس می‌تواند از یک بثورات خفیف تا اختلال عملکرد قلبی یا فلج متغیر باشد.

چگونه کووید طولانی مدت بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد؟

گذشته از این واقعیت که عفونت‌های بدون علامت هنوز هم می‌توانند علائم پایدار ایجاد کنند، همچنین مهم است که به این نکته اشاره کنیم که برخی از افراد مبتلا به کووید طولانی مدت در طول زمان بدتر شدند و بهبود نیافته‌اند. حتی اگر آنها بتوانند کار کنند و فعالیت‌های اساسی زندگی را انجام دهند، کووید کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را کاهش داده است.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو