متخصص جراحی استخوان و مفاصل پاسخ داد؛
میزان موفقیت عمل تعویض مفصل زانو چقدر است
15 آبان 1401 ساعت: 12:8



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص تعویض مفصل زانو توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش سلامت، علی ترکمان تعویض مفصل زانو را یکی از عمل‌های موفق ارتوپدی دانست و گفت: آرتروز زانو از شایع‌ترین عوامل کم تحرکی و ناتوانی افراد است.

متخصص جراحی استخوان و مفاصل تاکید کرد: عمل تعویض مفصل زانو، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد با موفقیت همراه است.

وی در پاسخ به این سوال که عمل تعویض مفصل زانو، چه زمانی برای افراد توصیه می‌شود، گفت: در موارد خفیف سائیدگی زانو، فیزیوتراپی و در موارد با شدت بیشتر، از دارو درمانی همراه با فیزیوتراپی، استفاده می‌کنیم، اما در آرتروزهای شدید که تغییر شکل در مفصل زانو ایجاد شده باشد و فرد متحمل درد شدید همراه با محدودیت حرکت باشد، عمل تعویض مفصل زانو، پیشنهاد می‌شود.

ترکمان در پاسخ به این سوال که مفصل مصنوعی زانو شامل چه قسمت‌هایی است، افزود: مفصل مصنوعی زانو، از سه قسمت پروتز روی ران، پروتز روی ساق و پروتز که حرکت راحت دو پروتز قبلی را امکان پذیر می‌سازد، تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: به وسیله عمل تعویض مفصل زانو، افرادی را که پای پرانتزی دارند و یا پاهای آنها به شکل X، تغییر شکل یافته است اصلاح می‌کنیم، تا درد و ناراحتی این افراد را کاهش دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال، که عمر پروتزها چقدر است، گفت: عمر متوسط پروتزها حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است.

وی تاکید کرد: انجام ۳ کار، برای افزایش طول عمر پروتزها ضروری است؛ کنترل وزن، تقویت استخوان‌ها و تقویت عضلات اطراف مفاصل. افراد پس از عمل تعویض مفصل زانو، با انجام این اقدامات عمر پروتز خود را بیشتر می‌کنند.

ترکمان در پاسخ به این سوال که بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه مدت نیاز به استراحت است، گفت: استراحت مطلق به هیچکس توصیه نمی‌شود و از فردای عمل، فرد می‌تواند حرکت کند و هر چه فعالیت را زودتر آغاز کند، بهبودی کامل، سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: ترمیم زخم عمل این جراحی، به دو الی سه هفته زمان نیاز دارد، هرچه عصا و زانوبند بعد از عمل، زودتر کنار گذاشته شود و فرد سریع‌تر در جهت تقویت عضله و حرکت مفصل، راه رفتن عادی را شروع کند، بهبودی زودتر حاصل می‌شود.مهر
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو