یک فوق تخصص سرطان‌های دستگاه ادراری عنوان کرد
آلودگی هوا و ارتباط آن با سرطان‌های دستگاه ادراری
15 آبان 1401 ساعت: 11:8



یک فوق تخصص سرطان‌های دستگاه ادراری با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت دستگاه ادراری، گفت: هر چه هوا آلودگی بیشتری داشته باشد، شانس بروز سرطان در سیستم ادراری افزایش می یابد.
به گزارش سلامت، محسن سرکاریان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر عملکرد کلیه‌ها اظهار کرد: عوامل آلودگی هوا قطعا در از بین بردن سلول‌های طبیعی بدن نقش دارند و با وجود اینکه بر عملکرد کلیه‌ها تاثیر مستقیمی ندارند ولی قطعا آلودگی هوا روی سلامت دستگاه ادراری و کلیوی تاثیر دارد. به طور مثال هوای آلوده به سرب، موجب افزایش شانس درگیری سرطان کلیه می‌شود.

وی افزود: هر چه هوای پاک‌تری تنفس شود، شانس بروز سرطان‌های دستگاه‌های ادراری کمتر می‌شود و هر چه هوا آلودگی بیشتری داشته باشد، شانس بروز سرطان در سیستم ادراری افزایش می‌یابد.

سرکاریان بیان کرد: قبل از کلیه، بافت‌های دیگری تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند و دچار مشکل می‌شوند بنابراین آلودگی هوا تاثیر مستقیم بر عملکرد کلیه ندارد بلکه بر بروز سرطان‌های کلیه تاثیر دارد.

وی عنوان کرد: بروز برخی سرطان‌های دستگاه ادراری و تناسلی در خوزستان بیشتر از استان‌های دیگر است که این مساله الزاما به دلیل آلودگی هوا نیست؛ علت شاخص بروز سرطان‌های دستگاه ادراری در خوزستان استفاده از سیگار و قلیان است و در چند سال اخیر رشد سرطان مثانه در خوزستان بیشتر از جاهای دیگر بوده است.

این فوق تخصص سرطان‌های دستگاه ادراری با اشاره به علایم بروز سرطان‌های دستگاه ادارای گفت: سرطان‌های دستگاه ادراری به ویژه در مثانه با ادرار خونی خود را نشان می‌دهند بنابراین کوچکترین تغییر در وضعیت ادرار به ویژه تغییر رنگ ادرار در انسانی که در محیط آلوده به ویژه دود ناشی از تنباکو و توتون قرار دارد، شک قوی را به سمت بررسی بروز سرطان‌های دستگاه ادراری می‌برد.

وی افزود: معمولا افراد ۶۰ سال به بالا درگیر سرطان‌های دستگاه ادراری می‌شوند اما باز هم این مساله به عوامل مختلفی بستگی دارد.

این فوق تخصص سرطان‌های دستگاه ادراری تصریح کرد: هر گونه تغییر در شرایط ادرار نباید پشت گوش انداخته شود و حتما باید به پزشک مراجعه شود تا در زمانی که مشکل کوچک است درمان شود و پیچیده نشود.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو