راه‌هایی برای محافظت از سلامت روان در رسانه‌های اجتماعی
10 آبان 1401 ساعت: 15:8



بیش از ۵۰ میلیون نفر در بریتانیا در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند که این رقم ۸۰ درصد از جمعیت بریتانیا را شامل می‌شود. بر اساس داده‌ها نیمی از جوانان ۱۷ تا ۲۳ سال در انگلیس در طول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ وخیم‌تر شدن سلامت روانی خود را تجربه کردند اما در حال حاضر مطالعات مرز مشخصی بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مشکلات سلامت روان ترسیم نمی‌کند.
به گزارش سلامت، احتمال زیادی وجود دارد که بزرگسالان جوان نسبت به افراد مسن‌تر بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. همچنین جوانان بیش از هر گروه سنی دیگری مشکلات روانی را تجربه می‌کنند. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، ۵۲.۵ درصد از جوانان ۱۷ تا ۲۳ ساله در انگلیس وخیم‌تر شدن سلامت روانی خود را تجربه کردند.

نتایج بررسی‌ها متفاوت است و برخی از مطالعات افزایش قرار گرفتن در معرض آسیب، اضطراب، افسردگی و قلدری سایبری را که آنلاین‌ بودن می‌تواند به همراه داشته باشد، برجسته می‌کنند. در همین حال برخی معتقدند آنلاین بودن سودمند است و می‌تواند به افراد کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و به پشتیبانی و اطلاعات اجتماعی دسترسی داشته باشند.

هوشیار باشید و بدانید اولین کاری که باید انجام دهید، این است که فکر کنید چگونه، چرا و چقدر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. آیا برای کار به آن نیاز دارید؟ برای سنجش اینکه کدام کاربردها مثبت و سازنده و کدام مضر است، به سادگی از خود بپرسید که استفاده از رسانه‌های اجتماعی چه زمانی به من احساس خوب یا بد می‌دهد و چرا؟ آیا باید همیشه از آن استفاده کنم؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد تمرکز حواس به ما کمک می‌کند تا متوجه آنچه در لحظه حال اتفاق می‌افتد، باشیم. آگاه بودن در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا بینش و پذیرش خود را نسبت به احساسی که در شما ایجاد می‌کند، به دست آورید و مطابق با آن عمل کنید.

استفاده منفعلانه از رسانه‌های اجتماعی مانند مرور مطالب و اخبار با نتایج منفی همراه است. این‌ها شامل مقایسه‌های اجتماعی، حسادت و احساس اضطراب و افسردگی است. در مقابل استفاده فعال با نتایج بهتری همراه است که شامل افزایش حمایت اجتماعی و احساس بیشتر ارتباط اجتماعی است.

در حالی که اثرات بلندمدت کنار گذاشتن رسانه‌های اجتماعی ناشناخته است اما نتایج تحقیقات اخیر نشان داده که استراحت یک هفته‌ای منجر به بهبود قابل‌ توجهی در آرامش، افسردگی و اضطراب به ویژه برای کسانی می‌شود که از کاربران پرکار این فضاها هستند.

اگر در مورد استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود نگران هستید، به یاد داشته باشید که می‌توانید از آن فاصله بگیرید و این می‌تواند به معنای خاموش شدن دستگاه‌های تلفن همراه برای چند ساعت در روز، یک روز در هفته یا حتی یک هفته کامل باشد.

ترک رسانه‌های اجتماعی برای مدتی مفید و مهم است. به یاد داشته باشید می‌توانید کنترل را به دست بگیرید زیرا اپلیکیشن یا پلتفرم یک ابزار است اما شمایید که مسئولید.ایسنا
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو