رژیم غذایی سخت در افراد لاغر به دیابت منجر می‌شود
2 آبان 1401 ساعت: 13:8



در حالی که تبلیغات با موضوع روش‌های مختلف لاغر شدن، بازار خوبی را برای تهیه‌کنندگان و نویسندگان این برنامه‌ها به ارمغان می‌آورد اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اگر اضافه وزن ندارید، ضرر کاهش وزن از فایده آن به مراتب بیشتر است.
به گزارش سلامت، براساس نتایج مطالعه‌ای که متخصصان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، افراد لاغری که حدود ۵-۴ کیلو وزن کم می‌کنند، ظرف یک دهه آینده، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند و همچنین احتمال افزایش وزنشان در مراحل بعدی زندگی بیشتر است.

این متخصصان داده‌های مربوط به ۲۰۰ هزار آمریکایی سالم را که ۹۰ درصد آن‌ها زن بودند، بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۷ جمع‌آوری کردند. شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص توده بدنی به سه دسته تقسیم شدند شامل ۱) سالم یا کم‌وزن، ۲) دارای اضافه وزن و ۳) چاق. سپس آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند؛ کسانی که در طول چهار سال حدود ۴.۵ کیلو وزن کم کرده بودند و افرادی که اقدامی نکردند.

افرادی که رژیم گرفتند نیز بر اساس روش کاهش وزنشان به هفت گروه تقسیم شدند: رژیم غذایی کم‌کالری، ورزش، رژیم غذایی کم‌کالری به همراه ورزش، گرسنه ماندن طولانی، برنامه‌های کاهش وزن تجاری، قرص‌های رژیمی و ترکیبی از گرسنه ماندن طولانی، برنامه‌ها و قرص‌های لاغری.

متخصصان پس از بررسی سوابق پزشکی شرکت‌کنندگان در یک دوره ۱۰ ساله دریافتند افراد لاغری که رژیم غذایی افراطی داشته‌اند، بین دو تا هشت کیلو بیشتر از همسالان خود وزن اضافه کرده‌اند. در حالی‌ که افراد چاقی که در چهار برنامه شرکت کردند، بین نیم تا ۱.۵ کیلو بیشتر از همتایان خود از دست داده‌اند.

هنگامی که محققان خطر ابتلا به دیابت را بررسی کردند، متوجه شدند افراد لاغرتری که مقدار قابل‌توجهی وزن از دست داده‌اند، بعدا ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند و بزرگسالان چاقی که رژیم غذایی سختی داشتند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت بودند.

نیویورک پست به نقل از دکتر "چی‌سان"، متخصص همه‌گیری‌شناسی در هاروارد و سرپرست این مطالعه، نوشته است: زمانی که برای اولین بار ارتباط مثبت بین تلاش برای کاهش وزن و افزایش وزن سریع‌تر و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد لاغر مشاهده کردیم، شگفت‌زده شدیم. این مشاهدات که به پشتوانه علم زیست‌شناسی قابل‌استنادند، نشان می‌دهند که کم کردن عمدی وزن برای افراد لاغر تبعات سلامتی به همراه دارد.

نتایج همچنان نشان داد افراد لاغری که با رعایت یک رژیم غذایی مرسوم یا با برنامه، وزن کم می‌کنند، در آینده وزن زیادی اضافه می‌کنند؛ زیرا احتمالا کاهش وزن باعث تغییرهای بیولوژیک در آن‌ها می‌شود.

دانشمندان معتقدند سطح هورمون گرسنگی در افراد لاغری که وزن زیادی از دست داده‌اند، بالاتر است؛ به همین دلیل، میل‌شان به غذاهای بی‌ارزش بیشتر است و در نتیجه بدن سلول‌های چربی بیشتری برای افزایش سطح هورمون‌ها جمع می‌کند. همچنین متخصصان تصور می‌کنند کاهش وزن چشمگیر به کاهش سطح هورمون‌های بی‌اشتهایی که گرسنگی را سرکوب می‌کنند، منجر می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، امروزه متخصصان هشدار می‌دهند که رژیم‌های کاهش وزن باید فقط برای کسانی باشد که از نظر پزشکی به آن نیاز دارند نه برای افراد لاغری که امیدوارند به استانداردهای تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی برسند.

نشریه سان نیز در این باره نوشته است: کاهش وزن چند کیلویی به‌وضوح به افراد چاق کمک می‌کند و حتی اگر این کاهش وزن موقتی باشد، مزایای سلامتی آن برای این اشخاص باقی می‌ماند.ایسنا
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو