سوابق عوامل استرس‌زا و ترومای دوران کودکی ممکن است نشانه‌های یائسگی سخت‌تر را نشان دهد
15 مهر 1401 ساعت: 13:7



مطالعات نشان داده است زنانی که تروما (آزار جسمی، عاطفی، جنسی یا بی‌ثباتی مالی) را تجربه کرده‌اند، نسبت به دیگر زنان بیشتر در معرض یائسگی سخت‌تر هستند. 
محققان دریافتند زنانی که از دوران کودکی تا اوایل بزرگسالی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، به احتمال زیاد علائم بسیار دشوارتری از جمله گرگرفتگی، اختلالات خواب، علائم افسردگی، خشکی دستگاه ادراری تناسلی و اختلال عملکرد جنسی دارند.

قرار گرفتن در معرض استرس سمی (استرس که از بین نمی‌رود یا برطرف نمی‌شود) بر ساختار مغز تاثیر می‌گذارد. و در مورد یائسگی که به عنوان یک شرایط هورمونی تصور می‌شود، هورمون‌ها از کجا می‌آیند؟ از مغز. تجربیات نامطلوب دوران کودکی می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی تاثیر بگذارد، اما به ویژه به نظر می‌رسد که سلامت عصبی و روانی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

یک جنبه مثبت برای این مطالعه وجود دارد، زیرا به پزشکان کمک می‌کند تا به بیماران آسیب دیده خود خدمات دقیق‌تری ارائه دهند و احتمالاً به نتایج بهتری دست یابند. ممکن است بهتر بتوانند پیش‌بینی کنند که کدام زنان در دوران یائسگی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و راهنمایی‌های پیش‌بینی‌کننده در مورد مدیریت یائسگی ارائه دهند.

مراقبت آگاهانه از تروما بسیار مهم است

باید زنان را تشویق کنیم که تمام تاریخچه زندگی خود را با پزشکان به اشتراک بگذارند و آنها نیز در مورد پرسیدن سوالات مناسب فعال باشند. باز بودن و انتظارات مشترک در مورد تسکین بهتر علائم واقعاً مهم است. نگاه کردن به کل عمر یک زن کلیدی است. توجه بیشتر به این که چگونه این عوامل استرس‌زای روانی
 اجتماعی ممکن است بر سلامت بلندمدت و زنان پس از باروری تاثیر بگذارند، ضروری و مهم است.

بدیهی است که یکی از راه‌های کاهش احتمال این پیامدهای بدتر سلامتی، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سوء‌استفاده در وهله اول است. ما به تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی به‌کارگیری افرادی که این تجربیات را داشته‌اند، نیازمندیم و اینکه آن‌ها را محافظت ‌کنیم تا تاثیرات آنچه اتفاق افتاده است را کم کنیم.

 راه‌هایی از طریق روان‌درمانی یا روش‌های دیگر وجود دارد تا از اثرات نامطلوبی که می‌بینیم جلوگیری کنیم و این چرخه را بشکنیم.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو