ژنژیویت (التهاب لثه) بارداری چیست؟
15 مهر 1401 ساعت: 13:7



در دوران بارداری، افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن، شما را مستعد ابتلا به التهاب لثه می‌کند، که یک مشکل رایج برای بسیاری از افراد است. در واقع ژنژیویت 60 تا 75 درصد از افراد باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
ژنژیویت بارداری التهاب لثه است که اغلب توسط یک لایه چسبنده باکتری به نام پلاک ایجاد می‌شود. 

این تجمع پلاک در امتداد خط لثه باعث می‌شود لثه‌ها قرمز، متورم و حساس شوند. هنگامی که التهاب لثه درمان نمی‌شود، استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کند ممکن است از بین برود و لثه‌ها عفونی شوند. دندان‌هایی که توسط استخوان پشتیبانی نمی‌شوند ممکن است لق شوند و در نهایت مجبور به کشیدن آن‌ها شوید.

علائم اصلی ژنژیویت بارداری شامل تغییراتی در لثه‌ها است. برخی از نشانه‌هایی که ممکن است داشته باشید عبارتند از: خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، قرمز شدن و براق شدن سطح لثه. همچنین ممکن است متوجه تورم و حساسیت در لثه‌ها شوید.

گاهی اوقات توده‌هایی در امتداد خط لثه یا بین دندان‌ها ظاهر می‌شوند که می‌توانند به راحتی خونریزی کنند و با یک سطح قرمز و خام «شبیه توت» مشخص می‌شوند. این تومورها که گاهی اوقات "تومورهای بارداری" نامیده می‌شوند، سرطانی نیستند و معمولا بی‌ضرر هستند. پس از بارداری، این توده‌ها معمولاً خود به خود از بین می‌روند. اما، اگر آنها شما را آزار می ‌هند، می‌توان آنها را با بی‌حسی موضعی خارج کرد.

به طور معمول، ژنژیویت بارداری از ماه دوم بارداری شروع می‌شود و در ماه هشتم به بالاترین حد خود می‌رسد. سپس، پس از تولد خود به خود بهبود می‌یابد.

در حالی که هیچ کاری نمی‌توانید برای تغییر سطح هورمون در دوران بارداری انجام دهید، می‌توانید اقدامات دیگری را برای حفظ سلامت دهان و دندان انجام دهید. بدین معنی است که دو بار در روز مسواک بزنید با یک برس نرم به مدت دو دقیقه، با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و تمیز کردن بین دندان‌ها یک بار در روز.

همچنین می‌توانید بر روی خوردن یک رژیم غذایی مغذی با مقادیر کافی کلسیم تمرکز کنید و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. مسواک زدن بعد از خوردن غذاهای چسبنده و شیرین مانند کشمش و سایر میوه‌های خشک نیز می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت التهاب لثه کمک کند.

به خاطر داشته باشید که رشد دندان‌های کودک در دوران بارداری در حدود هفته پنجم یا ششم شروع می‌شود. در نتیجه، دریافت کافی مواد مغذی ضروری در دوران بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا نیازهای غذایی بدن خود را متعادل کنید و همچنین انرژی و مواد مغذی لازم برای رشد طبیعی جنین را تامین کنید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellfamily
 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو