تاثیرات قرنطینه بر خواب بچه‌ها
خواب کوتاه بعد از ظهر، تاثیرات مثبتی بر حافظه کودک دارد
8 اردیبهشت 1399 ساعت: 14:2



یکی از مسائلی که این روزها خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند، خواب بچه‌ها است. بیشتر بچه‌ها تا دیروقت بیدارند و روزها تا نزدیک ظهر می‌خوابند. این ریتم خواب به‌خصوص برای بچه‌ها که در حال رشد هستند و ترشح هورمون رشدشان وابسته به خواب به‌موقع است اصلا خوب نیست
تغییر ریتم زندگی، کاهش تعاملات اجتماعی و نیز عدم حضور سرگرمی‌هایی که در فضای باز انجام می‌گیرند و خیلی مسائل ریز و درشت دیگر، همگی از تاثیرات قرنطینه بر خانواده‌ها هستند. یکی از مسائلی که این روزها خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند، خواب بچه‌ها است. بیشتر بچه‌ها تا دیروقت بیدارند و روزها تا نزدیک ظهر می‌خوابند. این ریتم خواب به‌خصوص برای بچه‌ها که در حال رشد هستند و ترشح هورمون رشدشان وابسته به خواب به‌موقع است اصلا خوب نیست و مشکلاتی را برایشان به‌وجود خواهد آورد. درواقع قرنطینه خانگی این توان را دارد تا خواب بچه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کند، اما در تمام شرایط خاص و مخصوصاً قرنطینه، همیشه راهی برای کمک به بچه‌ها وجود دارد.

یادتان باشد که خواب خوب و کافی از اهمیت زیادی برخوردار است چون به بچه‌ها این امکان را می‌دهد تا با استرس‌ها و نیز اضطراب‌های روزانه بهتر مقابله کنند و نیز سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشند. پزشکان به والدین توصیه می‌کنند که از قرنطینه نهایت استفاده را ببرند و برنامه خواب ثابتی برای بچه‌ها تعیین کنند و در ادامه آن‌ها را ملزم به رعایت این برنامه نمایند.

پیشنهاد ما به شما این است که عادات خواب کودکان کم‌سن و سال‌تر را برهم نزنید؛ به عنوان مثال اگر فرزندتان عادت به خواب عصر دارد، وی را از این نعمت محروم نکنید چون تحقیقات نشان می‌دهند که خواب کوتاه بعد از ظهر، تاثیرات مثبتی بر حافظه کودک خواهد داشت. علاوه براین، تا حد امکان اجازه ندهید که او بعد از ساعت 9 شب به رختخواب برود و همواره بکوشید تا برنامه خواب منظم همیشگی تغییر نکند.

اگر کودکتان نسبت به گذشته کمتر می‌خوابد و دیرتر به خواب می‌رود، خواب‌های بد یا کابوس می‌بیند، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خواب یک سرگرمی کوچک برای وی ترتیب دهید. به عنوان مثال قبل از این‌که به رختخواب برود، کمی با هم صحبت کنید یا داستان‌های بامزه برایش بخوانید؛ داستان‌هایی که قوه تخیلش را به حرکت درآورد و حتی در زمان خواب نیز فکر و روحش را درگیر خود سازد.

با تمام این تفاصیل همواره به یاد داشته باشید که گوشی‌ موبایل نباید در زمان خواب و استراحت در دست بچه‌ها و مخصوصاً نوجوانان باشد.

اگرچه تلویزیون برای بچه‌ها فواید خاص خود را دارد و در زمینه‌های تربیتی، درسی و خانوادگی می‌توانند کمک حال آن‌ها باشد اما واقعیت این جا است که بچه‌ها نباید بیست و چهار ساعته جلوی تلویزیون باشند. به‌خصوص یک تا دو ساعت قبل از خواب.

مطالعات نشان می‌دهند که نوجوانان به‌طور خاص به نور در شب بسیار حساسند. از سوی دیگر قرار گرفتن مُداوم در معرض اخبار تلویزیونی، کودکان را مضطرب و پریشان خواهد کرد. توصیه ما به شما این است که کاربرد تلویزیون در منزل را به حداقل برسانید و برای این منظور در کارهای روزانه فرزندتان تنوع ایجاد نمایید: بازی، فعالیت‌های فیزیکی، تماس با خانواده و دوستان، مطالعه کتاب و... همگی از کارهایی هستند که فرزند شما می‌تواند به جای وقت تلف کردن جلوی تلویزیون،‌ انجام دهد.

علی‌رغم این‌که این روزها به علت تعطیلی مدارس، نیازی نیست بچه‌ها صبح‌ زود از خواب بیدار شوند، اما توصیه ما به شما این است که برای خواب و بیداری فرزندتان مثل همیشه و هر روز، برنامه ثابتی داشته باشید و این برنامه را حتی جمعه‌ها نیز اجرا نمایید. حتی ساعات صرف غذا را نیز تغییر ندهید و در عوض بکوشید که حتی‌الامکان جریان عادی زندگی بچه‌ها مختل نشود.

اگر برایتان امکان‌پذیر است هر روز، هرچند کوتاه، از خانه خارج شوید. البته انجام فعالیت‌های فیزیکی در داخل منزل نیز امکان‌پذیر است.

آخرین توصیه‌ای که می‌توان در این خصوص ارائه داد این است که به بچه‌ها و نوجوانان اجازه ندهید تمام روز خود را داخل رخت‌خواب و به خوردن، خواندن و وقت‌گذارانی در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند. چون این قضیه قطعاً خواب شبانه آن‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

اگر فرزندتان از شرایط موجود ابراز نگرانی می‌کند و مضطرب است، با کلمات ساده به او توضیح دهید که قرنطینه چیست و چرا باید رعایت شود.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: parents.fr


با این خوراکی ها از بی خوابی قرنطینه خانگی در امان بمانید!
هایپرسومنیا (پرخوابی) و خستگی مزمن در دوران قرنطینه
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو