احساس ترس از شکست در نوجوانان
1 مهر 1401 ساعت: 14:7



نوجوانانی که دچار ترس از شکست هستند، احتمالا به بهترین و بزرگ‌ترین اهداف و توانایی خود دست نمی‌یابند. ترس پسری از شکست سبب می‌شود تا از عضو تیم ورزشی شدن اجتناب کند یا ترس از رد شدن درخواست دانشگاه ممکن است باعث شود که در کامل کردن تقاضای دانشگاه خود تعلل کرده و مهلت ثبت درخواست را از دست بدهد.

در حالی که برخی از نوجوانان می‌توانند از شکست برای بهتر شدن استفاده کنند، برخی دیگر با ترس‌های شدید خود بی‌حرکت می شوند و بدون پیشرفت در سر جای خودشان درجا می‌زنند. خبر خوب این است که شما می‌توانید به فرزند نوجوانتان آموزش دهید که چطور بر حس ترس از شکست خود غلبه کرده و حتی بهتر از قبل عمل کند. در اینجا به چهار راهی که می‌تواند به نوجوان شما کمک کند، اشاره شده است:

 

1. گفت‌وگوی سالم ذهنی را به او آموزش دهید

 

بعضی اوقات نوجوانان نتایج نادرستی را بر اساس شکست برای خود ترسیم می‌کنند. نوجوانی که امتحان ریاضی خود را رد شده ممکن است با خود بگوید که «من‌احمقم» یا فرد دیگری که در رشته‌ی ورزشی موفق نشده با خود می‌گوید «من هیچ‌وقت هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهم». 


به فرزند خود گفت‌وگوی سالم ذهنی را یاد دهید. او را تشویق کنید تا از جملاتی که با آن‌ها خودش را سرکوب می‌کند، اجتناب کرده و افکار منفی را با حرف‌های واقع‌گرایانه‌تر جایگزین کند. هر چه قدر نوجوان با خود مکالمه‌ مهربانانه‌تری داشته باشد، به‌طور موثری به برگشت او از حالت شکست به حالت اولیه کمک می‌کند.

 

2. به‌جای تحسین موفقیت او، از تلاش‌هایش تعریف کنید

 

تحسین موفقیت و دستاوردهای فرزند نوجوان شما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. گفتن چیزهایی مانند «به‌خاطر گرفتن نمره‌ کامل در امتحان به تو افتخار می‌کنم» یا «به‌نظر من تو بهترین نوازنده در گروه هستی»، این احساس را به فرزندتان القا می‌کند که شما او را به‌خاطر موفقیت‌های بزرگ و چشم‌گیرش دوست دارید. 

 

3. در مورد شکست با او صحبت کنید

 

با فرزند نوجوان خود درباره‌ شکست حرف بزنید. در مورد احساساتی مانند شرم، خجالت، گناه، ناراحتی یا حتی خشم که همراه با شکست بروز می‌کنند، با یکدیگر گفت‌وگو کنید. به فرزندتان یاد دهید که چگونه از پس سختی‌های در ارتباط با شکست بربیاید. 

 

با انسان‌های موفقی که بر شکست خود غلبه کرده‌اند، صحبت کنید. برای او این مسئله را که شکست می‌تواند به‌عنوان یک فرصت فوق‌العاده‌ برای یادگیری به کار گرفته شود، شفاف‌سازی کنید. در مورد اینکه چطور ترس از شکست بعضی افراد منجر به تلاش نکردن برای چیزهایی که در آن‌ها نسبت به دیگران برتری دارند، می‌شود صحبت کرده و درباره‌ی پیامدهای بالقوه طرز نگرش با او گفت‌وگو کنید‌.

 

4. با مدرسه فرزند خود در ارتباط باشید

 

برای کمک به ایجاد محیط آموزشی مفید با محل تحصیل نوجوان خود در ارتباط باشید. شرکت در جلسات و مذاکرات اولیا با معلم، ملاقات طی جشن‌ها و مراسمات عمومی مدرسه و داوطلب شدن برای انجمن اولیا و مربیان روش‌هایی برای نشان دادن زمانی که شما برای تحصیل فرزندتان صرف می‌کنید، است. 

 

به فرزندتان برای برقراری روابط مثبت و سالم با معلم کمک کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که دانش آموزان در صورت داشتن روابط سالم با دبیران، بهترین و بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهند و برای حفظ این شرایط شما باید از بدگویی درباره معلم فرزندتان در مقابل آنان پرهیز کنید. 

  

بعضی اوقات ترس از شکست از اختلالات زمینه‌ای سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی سرچشمه می‌گیرد. در مواقع دیگر ترس از شکست می‌تواند منجر به مشکلاتی شود، برای مثال: نوجوانی که از فعالیت‌های خوب و مناسب دست کشیده و تحت‌تاثیر ترس از شکست به سمت افسردگی می‌رود. اگر ترس نوجوان شما بر تحصیل و فعالیت‌های او اثر گذارد، تنظیم برنامه‌ای برای ملاقات با یک متخصص سلامت روان اهمیت بسیار دارد. 

 

ترجمه: نگین خالقی 

منبع: Verywellfamily

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو