۷ عادت غذایی اشتباه در ماه رمضان
8 اردیبهشت 1399 ساعت: 08:2



ماه رمضان فرصت مناسبی است تا در کنار بهره مندی از فضایل معنوی و تعالی روح، به سلامت جسم نیز بیشتر توجه داشته باشیم. در واقع، روزه داری صحیح و رعایت اصول تغذیه می تواند بسیاری از بیماری ها را کمرنگ کرده و به بهبود عملکرد اندام های مختلف بدن کمک کند.
اما بسیاری از ما در سبک زندگی خود عادت های اشتباهی را دنبال می کنیم که نه تنها از فواید روزه داری محروم می شویم بلکه پس از این ماه با مشکلات مختلفی مانند اضافه وزن مواجه خواهیم بود. مهم ترین این عادت های اشتباه غذایی عبارتند از:

۱. حذف سحری

برخی از افراد خوابیدن را به سحری خوردن ترجیح می دهند و روزه گرفتن بدون سحری را فرصتی برای کاهش وزن می دانند. در حالی که این شرایط تاثیر عکس دارد. در واقع، زمانی که بدن در گرسنگی طولانی باشد، متابولیسم تغییر کرده و ولع غذایی برای وعده افطار افزایش پیدا می کند. همچنین، بدن مقدار بیشتری چربی برای تامین انرژی ذخیره می کند. سحری باید وعده غذایی کامل اما سبکی باشد که باتوجه به ذائقه از منابع غذایی پروتئینی، غلات، لبنیات و سبزیجات تشکیل شود.

۲. نوشیدن حجم زیاد مایعات هنگام سحر

نوشیدن حجم زیادی آب هنگام سحر تاثیری در تامین آب مورد نیاز روزانه ندارد. در واقع، بیشتر آب پس از یکی دو ساعت از بدن دفع می شود. همچنین این مقدار آب با غذا مخلوط شده و عامل بروز ریفلاکس خواهد بود. بنابراین، بهترین راهکار برای جبران آب بدن، نوشیدن آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر و مصرف میوه ها و سبزیجات پرآب مانند کاهو، هندوانه، خیار و گوجه فرنگی است. البته نباید در نوشیدن چای و قهوه نیز افراط کرد زیرا خاصیت ادرارآوری دارند و باعث دفع آب از بدن می شوند.

۳. مصرف غذاهای ادویه دار و شور

غذا و خوراکی های ادویه دار و پرنمک معمولا اشتهابرانگیز هستند اما نه تنها برای ماه رمضان بلکه هیچ زمان انتخاب مناسبی نخواهند بود. مصرف چنین غذاهایی در وعده افطار سبب تحریک معده پس از چند ساعت گرسنگی شده و ولع نوشیدن آب را تشدید می کند. بنابراین، هنگام سحر نیز نباید چنین غذاهایی خورد زیرا باعث تشنگی و ایجاد بوی نامطبوع در دهان خواهند شد.

۴. خوردن غذاهای چرب و سنگین

غذاهای چرب و سنگین مانند آش رشته، حلیم، بادمجان سرخ شده و... را در دوران روزه داری کاهش دهید. خوردن این غذاها در وعده افطار فشار زیادی به معده پس از چند ساعت گرسنگی وارد می کند و در هنگام سحر نیز باعث نفخ، احساس سنگینی، ریفلاکس و خستگی در طول روز می شود.

۵. مصرف زیاد تنقلات

تماشای تلویزیون و گاه بیدار ماندن تا سحر بسیاری از افراد را به مصرف تنقلات ترغیب می کند که در شرایط قرنطینه خانگی نیز این عادت تشدید شده است. البته انواع مغزها، میوه ها و سبزیجات بهترین گزینه ها برای این زمان هستند. هرچند که باز هم نباید در مصرف آنها افراط کرد و در وهله اول باید 3 وعده غذای کامل شامل افطار، شام و سحری رعایت شوند.

۶. خوردن شیرینی فراوان هنگام افطار

شیرینی های سنتی و رایج ماه رمضان مانند زولبیا، بامیه، شله زرد و... پای ثابت سفره های افطار است. این شیرینی ها به سرعت قند خون را بالا می برند و گرچه به ظاهر قند خون تنظیم می شود اما در واقع خیلی زود انسولین ترشح می شود و پس از مدت کوتاهی قند خون افت می کند. بنابراین، بهترین انتخاب برای افطار خرما همراه با کمی آب یا شیر ولرم است تا علاوه بر تنظیم قند خون، معده نیز آماده دریافت خوراکی های مختلف باشد.

۷. افطار با نوشیدنی خنک

تحمل تشنگی معمولا مشکل تر از تحمل گرسنگی است و به همین دلیل هنگام افطار تمایل به صرف نوشیدنی بسیار زیاد می شود. اما باید توجه داشت که به هیچ وجه نباید روزه را با نوشیدن آب خنک یا شربت باز کرد. در این حالت به سرعت عضلات معده دچار اسپاسم شدید می شود و علاوه بر ایجاد درد شدید، اشتها برای غذا خوردن را نیز از بین می برد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع:cliniquelesoliviers.net

روزه داری، فرصتی برای اصلاح عادت های غلط تغذیه‌ای است
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو