نحوه انتخاب و استفاده از بهترین شوینده‌ها برای داشتن پوست سالم و شفاف
16 شهریور 1401 ساعت: 13:6



دستیابی به پوستی بدون لک، صاف و درخشان یکی از آرزوها یا رویاهای بسیاری از ما است. اما از آنجایی که همه ما از نعمت پوستی همیشه درخشان برخوردار نیستیم، باید توجه ویژه‌ای به محصولات مراقبت از پوست داشته باشیم. با اینکه احتمالا شما هم می‌دانید که شستن پوست صورت درواقع اولین گام در روتین مراقبت از پوست است، اما بسیاری از ما در انتخاب یک شوینده مناسب به مشکل برمی‌خوریم.

همه شوینده‌ها یکسان نیستند 

 

اول از همه باید بدانید که همه شوینده‌ها با همدیگر برابر و یکسان نیستند. پس انتخاب تصادفی شوینده‌ها یا پاک‌کننده‌های پوست صورت اصلا کار درستی نیست. جدای از نوع پوست شما که شاید مثلا چرب یا ترکیبی باشد، عوامل مختلف دیگری هم در این زمینه تعیین‌کننده هستند، مانند تغذیه، محل زندگی، ژنتیک، سطح استرس و... . بنابراین همه این عوامل می‌توانند در وضعیت نهایی پوست شما تاثیرگذار باشند. 

 

طبق برنامه عمل کنید 

 

شست‌وشوی صورت باید یک مرتبه در ساعات صبح و یک مرتبه در ساعات شب انجام بگیرد، درست مثل الگوی روزانه برای مسواک زدن. پاشیدن مقداری آب به صورت هم به‌هیچ‌وجه به معنای شستن صورت نیست زیرا نمی‌تواند ذرات زائد، سلول‌های پوستی مرده، باقیمانده ترکیبات آرایشی و... را از بافت پوست جدا کند. 


کسانی که این برنامه روزانه را جدی نمی‌گیرند، باید منتظر تحریکات پوستی و انسداد روزنه‌های پوستی باشند. به‌مرور زمان هم مشکلاتی مثل قرمزی پوست، جوش‌ها، غیریکدستی قوام پوست و کدرشدگی پوست شروع به نمایان شدن می‌کنند. 

 

شستن صورت براساس نوع پوست 

 

1. پوست ترکیبی: خشکی گونه‌ها و چرب بودن ناحیه T صورت، کار شما را برای انتخاب شوینده مناسب سخت می‌کند. قسمت‌های خشک پوست معمولا در کنار مشکلاتی مثل جوش‌های سرسیاه، روزنه‌های پوستی بزرگ و همچین چرب بودن بیش‌ازحد بینی قرار می‌گیرند. بنابراین دنبال محصول ملایمی باشید که هم آلودگی‌ها و چربی اضافی را از پوست جدا می‌کند. رطوبت از‌دست‌رفته قسمت‌های خشک پوست هم باید جبران شود. بنابراین شوینده‌های حاوی روغن درخت چای یا دانه پنبه می‌توانند در حفظ این تعادل به شما کمک کنند. 

 

2. پوست خشک: افراد دارای پوست خشک معمولا پس از شستن صورت یا حمام کردن با قرمزی پوست یا پوسته‌ریزی آن مواجه می‌شوند. بنابراین آنان باید دنبال محصول شوینده ارگانیکی بگردند که بافت شیری یا کرمی داشته باشد و از توانایی آبرسانی بالایی هم برخوردار باشد. شوینده‌های آبرسان حاوی ترکیبات طبیعی می‌توانند آلودگی‌ها و سلول‌های پوستی مرده را از پوست خشک جدا کنند، درحالی که به آن آبرسانی می‌کنند و مواد مغذی مطلوب را به آن می‌رسانند.

 

3. پوست چرب و مستعد آکنه: چربی اضافی، جوش‌های سرسفید و سرسیاه و همچنین روغنی بودن بیش‌ازحد پوست جزو نشانه‌های پوست چرب و مستعد آکنه هستند. پاک‌کننده‌های تصفیه‌کننده برپایه ژل که حاوی ترکیبات ضدباکتریایی هستند (مانند اسیدهای آلفاهیدروکسی یا اسید لاکتیک) به دفع چربی اضافی پوست کمک می‌رسانند. انتخاب محصول برپایه ژل اهمیت زیادی دارد زیرا بدون کف‌ کردن اضافی می‌توانید چربی اضافی پوست را کاهش دهید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: provenskincare

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو