در قطعنامه کنگره میکروب‌شناسی تاکید شد:
ضرورت حضور میکروب‌شناس در بیمارستان‌ها
11 شهریور 1401 ساعت: 13:6



بیست ‌و سومین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران، با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. 

به گزارش «سلامت» به نقل از انجمن میکروب‌شناسی ایران، در این قطعنامه آمده است: اکنون که بیست و سومین کنگره بین‌المللی میکروب‌شناسی ایران با همت انجمن علمی میکروب‌شناسی ایران و حضور متخصصان خارج و داخل کشور، ارائه بیش از ۶۵۰ عنوان پوستر و سخنرانی، ۱۴ پانل تشخیصی و حضور ۱۸۸ مهمان خارجی به پایان رسیده است، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران اعم از وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراکز و موسسات علمی کشور، اعضای هیات علمی و دانشجویان، شرکت‌کنندگان تقاضای پیگیری موارد ذیل را از طریق مسئولین ذی‌ربط دارند: 

 

۱- نظر به نیازهای روزافزون بخش‌های درمانی و تشخیصی کشور و به‌ویژه با توجه به بروز و ظهور بیماری‌های عفونی نوپدید و بازپدید، حضور فارغ التحصیلان رشته‌های میکروب‌شناسی با توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های کشوری در بیمارستان آموزشی بر اساس الگوی موفق اجرا شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیش از پیش مورد تاکید است. 

 

۲- ضرورت حضور و فعالیت حداقل یک میکروب‌شناس در مراکز درمانی و تشخیصی به‌ویژه در بیمارستان‌های با حداقل ۲۰۰ تخت بیمارستانی. 

 

۳- تاکید بر حضور میکروب‌شناسان در کمیته‌های کنترل عفونت بیمارستانی و کمیته تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس دستورالعمل‌های WHO و CDCC در بیمارستان‌های سراسر کشور. 

 

۴- ضرورت به کارگیری خدمات و مشاوره‌های علمی میکروب‌شناسان در طرح‌های تحقیقاتی کلان ملی و منطقه‌ای به‌خصوص در حیطه مقاومت‌های دارویی و عفونت‌های بیمارستانی که توسط وزارت متبوع مدیریت و هدایت می‌شوند. 

 

۵- ارائه پیشنهادهای لازم جهت تغییرات در برنامه‌های آموزشی (کوریکولوم) دانشجویان پزشکی با استفاده از مطالعات و تشکیل گروه‌های تخصصی جهت پژوهش‌های لازم در حوزه آموزش درس میکروب‌شناسی پزشکی و تالیف و تدوین درسنامه‌های جامع میکروب‌شناسی با مشارکت گروه‌های آموزشی میکروب‌شناسی دانشگاه‌های کشور. 

 

۶- مدیریت وزارت متبوع در حوزه اداره امور آزمایشگاه‌ها با توجه به تعارض و تضاد منافع پاتولوژیست‌ها و دیدگاه‌های همکاران این حوزه که به‌صورت غیرعلمی و مغرضانه گاه و بی‌گاه علیه فارغ‌التحصیلان و دکترای تخصص‌های پایه پزشکی برخلاف قوانین و آیین‌نامه‌ها و چارت‌های تشکیلاتی سازمانی انتشار داده می‌شود. 

 

۷- حمایت از تداوم برگزاری دوره‌های تکمیلی علوم آزمایشگاهی و افزایش ظرفیت پذیرش (حداقل ۵۰ نفر) با توجه به نیاز روزافزون ارائه خدمات تخصصی این گروه از فارغ‌التحصیلان 

 

۸- ارائه حمایت‌های لازم و راهکارهای عاجل توسط وزارت متبوع در خصوص مشکلات ناشی از تعیین سقف حقوقی و مالیات پلکانی اعضای هیات علمی که باعث ایجاد دلسردی و ناامیدی در قشر تحصیل‌کرده کشور شده است. 

 

۹- با توجه به جایگاه ویژه متخصصان میکروب‌شناسی در تیم آزمایشگاه تشخیص طبی اختصاص شماره نظام پزشکی به این متخصصان مورد تایید و حمایت است.

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو