آنفلوانزای گوجه فرنگی که هم‌چنان در هند گسترش می‌یابد، چیست؟
11 شهریور 1401 ساعت: 09:6



حداقل ۱۰۰ کودک در هند به آنفلوانزای گوجه‌فرنگی مبتلا شده‌اند که علائم مشترکی با کووید۱۹ و چندین بیماری رایج دوران کودکی دارد.
ویروس جدیدی که آنفلوانزا یا تب گوجه‌فرنگی نامیده می‌شود، در هند در حال گسترش است و علائم متعددی مشابه کووید۱۹ از جمله تب، خستگی و بدن درد ایجاد می‌کند.

این ویروس نام خود را از یکی از علائم آشکاری که در کووید دیده نمی‌شود گرفته است، تاول‌های قرمز روشن دردناکی که در سراسر بدن پخش می‌شوند و می‌توانند به تدریج به اندازه یک گوجه‌فرنگی رشد کنند. تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از آن مشاهده نشده است.

ویوک چاودا، از کالج داروسازی L.M در گجرات گفت: آنفلوانزای گوجه‌فرنگی می‌تواند یک عارضه بعدی تب چیکونگونیا یا تب دنگی در کودکان باشد تا یک عفونت ویروسی. این ویروس همچنین می‌تواند نوع جدیدی از بیماری ویروسی دست، پا و دهان باشد، یک بیماری عفونی رایج که بیشتر کودکان 1 تا 5 ساله و بزرگسالان دچار نقص ایمنی را هدف قرار می‌دهد.

مانند بسیاری از عفونت‌های ویروسی دیگر، از جمله آنفلوانزا، کودکان مبتلا به تب گوجه‌فرنگی ممکن است خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب، کم آبی بدن، تورم مفاصل، بدن درد را تجربه کنند.

همه این علائم می‌تواند با تب دنگی، یک بیماری منتقله از طریق پشه که برای نوزادان و زنان باردار خطرناک است، وجود داشته باشد.

به طور مشابه، بسیاری از علائم آنفلوانزای گوجه‌فرنگی، از جمله تب بالا، بثورات، و درد شدید مفاصل، شبیه چیزی است که با چیکونگونیا، یکی دیگر از عفونت‌های ویروسی که توسط پشه‌ها منتشر می‌شود، رخ می‌دهد.

در حال حاضر، موارد آنفلوانزای گوجه‌فرنگی در هند تنها پس از رد آزمایش‌های تشخیصی دنگی و چیکونگونیا و همچنین ویروس زیکا، ویروس واریسلا زوستر و تبخال شناسایی می‌شوند.

درمان مشابه همان کاری است که برای کودکان خردسال مبتلا به چیکونگونیا و دانگ انجام می‌شود. مایعات زیاد، استراحت و حمام با آب داغ برای تسکین تحریک ناشی از بثورات. همچنین ممکن است به کودکان داروهای کاهش‌دهنده تب مانند ایبوپروفن یا استامینوفن داده شود.

آنفلوانزای گوجه‌فرنگی بسیار مسری است و دوره ایزوله پنج تا هفت روزه توصیه می‌شود. 

سایر اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتشار ویروس شامل شستن دست‌ها و به اشتراک نگذاشتن لباس، غذا یا اسباب‌بازی است. ویروس ممکن است از طریق تماس با پوشک‌ها یا سطوح کثیف یا زمانی که کودکان وسایلی را که در معرض ویروس قرار دارند در دهان خود قرار می‌دهند، منتقل شود.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو