بهترین برخورد هنگام دروغ گفتن فرزندان چیست؟
6 شهریور 1401 ساعت: 16:6



بدیهی است که ما علاقه‌مند باشیم فرزندان‌مان همیشه حقیقت را برایمان بازگو کنند، اما در واقعیت باید متوجه باشیم که دروغ گفتن مسئله‌ای است که اکثر کودکان در یک مقطع زمانی آن را تجربه کرده و انجام می‌دهند. والدین باید به خاطر داشته باشند که دروغ گفتن بخشی از رشد طبیعی کودک است و در بیشتر موارد، کودکان با تجربه گرفتن از این رفتار رشد می‌کنند.

چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند؟

 

هنگام پرداختن به این مشکل رایج، والدین باید سن کودک، شرایط و دلایل دروغ گفتن و تعداد دفعات انجام این رفتار را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، معمولا بسیاری از کودکان کمتر از 6 سال، هنوز نمی‌توانند تمایز واضحی بین خیال و واقعیت قائل شوند و دروغ آن‌ها ممکن است در واقع فقط بیان آنچه در ذهن‌شان می‌گذرد، باشد.

 

برخی از علل شایع دروغگویی کودکان در سنین مدرسه عبارتند از:

  • درگیر شدن در بازی‌های تخیلی 

  • ترس از مجازات و تنبیه

  • لاف زدن و ادعای واهی داشتن در جمع دوستان و همکلاسی‌ها برای ارتقای وضعیت و تحت‌تاثیر قرار دادن آنان

  • اجتناب از کاری که نمی‌خواهند انجام دهند (مانند تمیز کردن وسایل و اسباب‌بازی‌ها)

  • تمایل به ناامید نکردن والدین در زمانی که انتظارات از فرزندان بسیار زیاد است.

  • از چیزی در زندگی خود احساس نارضایتی می‌کنند.

  • تلاش برای جلب‌توجه

 

وقتی که بچه‌ها دروغ می‌گویند، چه باید کرد؟

 

در اینجا چند نکته مفید وجود دارد که باید هنگام مواجهه با دروغ‌گویی فرزندان‌تان به خاطر داشته باشید:

 

به علت اصلی دروغگویی آنان پی ببرید


اگر فرزندتان به سادگی از تخیل خود استفاده می‌کند و قوه تخیل قوی‌ای دارد، به او کمک کنید تا بین واقعیت و تخیل تفاوت قائل شده و اینکار را بدون اینکه او را از خلاقیتش دلسرد کنید، انجام دهید. بنابراین اگر او اصرار دارد که با دوستان خیالی خود به ماه سفر کرده است به او توضیح دهید که این موضوع بسیار سرگرم‌کننده به‌نظر می‌رسد و دوست دارید همراه او به این ماجراجویی بپیوندید.

 

نسبت به آمدن فرزندتان به سراغ شما حس خوب و راحتی نشان دهید


کاری نکنید که بچه‌ها احساس کنند نمی‌توانند نزد شما بیایند. اگر کودکی نگران است که شما عصبانی شوید، ممکن است سعی کند به هر قیمتی از گفتن حقیقت به شما اجتناب کند. نکته مهم این است که به کودک خود کمک کنید تا احساس امنیت، دلگرمی و حمایت کند تا بداند بدون از دست دادن محبت و عشق شما می‌تواند در مورد موضوعات مختلف با شما صحبت کند.

 

عواقب و نتایج کار غلط را نسبت به فرزندتان در نظر بگیرید


وقتی فرزندتان دروغ می‌گوید، اهمیت دارد که به جای تنبیه، کار او عواقبی داشته باشد. تفاوت عواقب و تنبیه در چیست؟ تنبیه از خشم ناشی شده، این در حالی است که عواقب بر اصلاح رفتار نادرست متمرکز می‌شود.

 

از به کار بردن کلمه دروغگو خودداری کنید


برچسب‌ها نه‌تنها می‌توانند آزاردهنده باشند، بلکه می‌توانند تاثیر ماندگاری را بر نحوه نگاه کودک به خود ایجاد کنند. اگر او را دروغگو خطاب کنید، ممکن است خود را یک دروغگو دانسته و بر اساس آن عمل کند.

 

انتظارات خود را واضح بیان کنید


به فرزندتان بگویید که دروغ چیزی است که شما در خانواده خود نمی‌خواهید. به او بفهمانید که گفتن حقیقت به اندازه‌ی رفتارهای خوب دیگری که شما از او انتظار دارید مانند صحبت کردن محترمانه با پدر و مادر، حاضر جوابی نکردن یا دعوا نکردن با خواهر و برادر، مورد اهمیت است.

 

رفتار خود را ارزیابی کنید


وقتی صحبت از گفتن حقیقت می‌شود، به کاری که خودتان انجام می‌دهید فکر کنید. آیا اغلب زمانی که می‌خواهید از موقعیتی اجتناب کنید یا چیزی را که می‌خواهید به دست آورید به دروغ گفتن متوسل می‌شوید؟ 

 

به عنوان مثال، اگر فرزندتان بشنود که به همسایه می‌گویید که نمی‌توانید در سفر به گربه‌اش غذا بدهید، زیرا یکی از بستگان‌تان بیمار است، در حالی که حقیقت این است که شما گربه مورد نظر را دوست ندارید، کودک شما این پیام را دریافت می‌کند که بزرگسالان وقتی برایشان راحت باشد دروغ می‌گویند.

 

درباره تاثیر دروغ گفتن صحبت کنید 


توضیح دهید که دروغ می‌تواند به اعتماد بین افرادی که یکدیگر را دوست دارند، آسیب برساند. از فرزندتان بخواهید تصور کند که اگر درباره چیزی به او دروغ بگویید چه احساسی ممکن است داشته باشد.

 

در نهایت، به خاطر داشته باشید که اگر کودکی حتی پس از عواقب و اطمینان دادن از جانب شما به‌طور مداوم و مکرر دروغ می‌گوید، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که با متخصصان حرفه‌ای رفتار کودک مشورت بگیرید تا رفتار او را ارزیابی کرده و توصیه‌های بیشتر و کارآمدتری را دریافت کنید.

 

ترجمه: نگین خالقی 

منبع: Verywellfamily

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو