8 اشتباه رایج والدین که به سلامت روان فرزندان آسیب می‌رساند
25 مرداد 1401 ساعت: 12:5



پدر و مادر بودن می‌تواند یک تجربه اعصاب خردکن باشد، خصوصا اگر نگران باشید که همه‌ چیز را درست و بی‌نقص انجام دهید اما باید بپذیرید که شما فقط انسان هستید و مرتکب اشتباهات مربوط به والدین خواهید شد. در این مواقع به خود یادآوری کنید که تنها نیستید و هر پدر و مادری دچار اشتباه می‌شوند.

اگر بدانید باید به دنبال چه چیزی بگردید می‌توانید از برخی اشتباهات رایج والدین جلوگیری کنید. با یادگیری و غلبه بر این اشتباهات رایج فرزندپروری، یک قدم به پدر و مادر موثر، نزدیک‌تر خواهید شد. در اینجا در مورد 8 اشتباه والدین که باید مراقب آن‌ها باشید، مطالبی ذکر شده است.

 

1. غفلت از رفع مشکلات

 

بسیاری از والدین به دلیل اینکه فکر می‌کنند برخی از مشکلات قابل حل نیستند، یا به سادگی آنها را می‌پذیرند یا ماه‌ها و شاید حتی سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات رایج ممکن است شامل دعواهای قبل از خواب، بیدار شدن‌های مکرر در شب یا عصبانیت و مشکلات رفتاری در کودکان بزرگ‌تر باشد.

 

2. بهای زیادی دادن به مشکلات یا دست کم گرفتن آن‌ها

 

قبل از اینکه بخواهید مشکلات را برطرف کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که مشکل چیست و چه چیزی واقعا مشکل تلقی نمی‌شود. متاسفانه، والدین گاهی اوقات مشکلاتی را که فرزندان با آن روبرو هستند را دست‌کم می‌گیرند.

 

3. داشتن انتظارات غیرواقعی

 

در صورتی که نسبت به فعالیت‌های فرزندتان انتظارات غیرواقعی و واهی دارید، باید بروز مشکلاتی را پیش‌بینی کنید. در اکثر موارد این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که والدین نسبت به یک کودک 2 و نیم ساله که هنوز  به آموزش توالت رفتن علاقه‌ای ندارد یا یک کودک 6 ساله که رختخوابش را خیس می‌کند یا نسبت به یک نوجوان بداخلاق، ناامید و بی‌صبر می‌شوند و انتظارات نابجا دارند. در این مواقع باید اطمینان حاصل کنید که انتظارات شما با سطح رشد فرزندتان مطابقت دارد.

 

4. ناسازگار بودن

 

برخی مسائل می‌توانند به فرزندان شما بیشتر از یک سبک فرزندپروری ناسازگار آسیب برسانند. اگر گاهی اوقات بسیار سختگیر هستید، اما در مواقع دیگر تسلیم می‌شوید یا این‌که به‌نظر می‌رسد اعمال فرزندان‌تان برای شما اهمیتی ندارد، آنها را برای دانستن اینکه چه انتظاری از آنها دارید و چگونه باید رفتار کنند، در موقعیت بسیار سختی قرار می‌دهید.

 

5. اجتناب از قوانین یا محدودیت‌ها

 

ممکن است فکر کنید که با صدور مجوز به فرزندان‌تان برای انجام هرکاری که دل‌شان بخواهد، به آنها لطف می‌کنید، اما زندگی بدون هیچ دستورالعملی برای بیشتر کودکان به ویژه در سنین پایین، سخت است. داشتن قوانین، تعیین محدودیت‌ها، پیروی از روال‌های منظم و ارائه انتخاب‌های محدود به کودک شما کمک می‌کند تا آگاه شده و بداند چه کارهایی را باید انجام بدهد. 

 

6. دعوا کردن متقابل با کودکان

 

نویسنده رابرت مکنزی در کتاب «تنظیم محدودیت‌ها برای کودک با اراده قوی شما»، دعوا و مشاجره را به‌عنوان «رقص خانوادگی» توصیف می‌کند که در آن می‌توانید با الگوهای مخرب ارتباطی درگیر شوید. در اینجا بحث در مورد درگیری فیزیکی با فرزند نیست بلکه مقابله به مثل و انجام اعمالی مانند عصبانی شدن، فریاد زدن و تکرار مداوم جایگاه خود است که می‌تواند مشکل‌ساز شود.

 

7. تغییر ندادن روش‌های فرزندپروری نادرست

 

تشخیص ندادن یا تغییر ندادن روش‌های فرزندپروری که جواب نمی‌دهند تقریباً به اندازه تلاش نکردن برای رفع مشکلات در وهله اول دردسرساز است و باعث تشدید آن‌ها می‌شود.

 

8. ناتوانی در گوش دادن به کودکان

 

وقتی به حرف‌های فرزندتان گوش می‌دهید، افکار و احساسات او را تایید می‌کنید. گوش دادن به فرزندتان نشان می‌دهد که او برای شما مهم است و به ایجاد ارتباط قوی‌تر بین شما کمک می‌کند.

 

ترجمه: نگین خالقی 

منبع: Verywellfamily

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو