آنچه باید در مورد آبله میمونی و بارداری بدانید
24 مرداد 1401 ساعت: 15:5



بیماری‌های ویروسی افراد باردار را شدیدتر از جمعیت عمومی تحت تاثیر قرار میدهد. نگرانی این است که، به ویژه در اواخر بارداری، سیستم ایمنی افراد نسبتاً سرکوب شده است و بسیاری از عفونت‌های ویروسی می‌توانند شدیدتر باشند. به عنوان مثال، آبله مرغان میتواند در اواخر بارداری بسیار شدید باشد.
آبله میمونی در بارداری چقدر میتواند جدی باشد؟ گزارش‌هایی مبنی بر سقط و مرده‌زایی در افرادی که ابتلا به آبله میمون آنها تایید شده است، وجود دارد.

آیا آبله میمونی به جنین منتقل می‌شود؟

یک فرد باردار می‌تواند ویروس را از طریق جفت به جنین خود منتقل کند. حتی اگر آبله میمون به جنین در رحم منتقل نشود، اگر والدین جوش داشته باشند، ممکن است در حین زایمان آلوده شوند. ویروس از طریق تماس مستقیم با زخم‌ها یا جای آنها پخش می‌شود. 

بسته به اینکه چه ضایعاتی ممکن است در زمان زایمان وجود داشته باشد، اگر ضایعاتی روی فرج وجود داشته باشد، انتظار می‌رود که انتقال پس از زایمان نیز وجود داشته باشد.

علائم آبله میمونی در افراد باردار

شناخته‌شده‌ترین علامت آبله میمونی، بثوراتی است که شبیه تاول یا جوش است و می‌تواند باعث خارش یا درد شود. معمولاً در ناحیه تناسلی یا مقعد یا اطراف آن ظاهر می‌شود، اما در جاهای دیگر بدن نیز مانند دهان، صورت، قفسه سینه، دست ها و پاها دیده شده است.

علائم دیگر عبارتند از:

تب

سردرد

دردهای عضلانی و کمردرد

تورم غدد لنفاوی

لرز

خستگی

علائم تنفسی مانند گلودرد، احتقان بینی یا سرفه

افراد باردار باید مراقب علائم مشابه باشند و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک خود تماس بگیرند.

آیا می‌توان زنان باردار را برای آبله میمونی واکسینه کرد؟

از دو واکسن ACAM2000 و JYNNEOS مورد استفاده برای جلوگیری از آبله میمون گفت که تنها واکسن JYNNEOS را می‌توان برای افراد باردار ایمن در نظر گرفت، اگرچه دادههای انسانی محدود است. به دلیل خطر سقط جنین، نقایص مادرزادی و سایر عوارض جانبی توصیه نمیشود.

علاوه بر واکسن زدن، شستن منظم دست‌ها و اجتناب از تماس نزدیک با افرادی که جوش‌هایی شبیه آبله میمون دارند، توصیه می‌شود.

برای اکثر افراد، خطر عفونت کم است

تصور ابتلا به آبله میمونی در دوران بارداری ترسناک است، اما متخصصان می‌‌گویند مردم باید بدانند این بیماری هنوز یک عفونت نادر است.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellfamily
 
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو