دکتر جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور
روزه داری، فرصتی برای اصلاح عادت های غلط تغذیه‌ای است
7 اردیبهشت 1399 ساعت: 07:2



روزه‌داری نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمیکند بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. با توجه به مطالعات مبتنی بر شواهد، متخصصان علوم پزشکی همگی معتقدند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری اسلامی نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش واکنش های التهابی در بدن و ارتقاء واکنش آن می شود.
امسال با توجه به اپیدمی کرونا در کشور، در ماه رمضانی قرار گرفته ایم که با همه ی رمضان هایی که تاکنون داشته‌ایم، متفاوت است. اینکه امسال می توانیم روزه بگیریم یا نه، در دو هفته اخیر ذهن بسیاری از هموطنان عزیزمان را به خود مشغول کرده است. با توجه به اینکه جمع کثیری از هموطنان هنوز در قرنطینه خانگی به سر می برند، شاید از این جهت که ساعت های بیشتری را به استراحت می پردازند، بتوانند توفیق بیشتری در کسب معنویت و نیز از فواید روزه داری بهره برده و عملا چیزی که به نظرشان تهدید بوده را به فرصت تبدیل کنند .

در کل، ماه رمضان فرصتی را فراهم می کند تا بتوان عادت های غلط تغذیه ای که در قرنطینه های خانگی ایجاد شده بود را اصلاح کرده و با رعایت تنظیم انرژی دریافتی و میزان کالری مصرفی، اضافه وزن های ایجاد شده و مشکلاتی نظیر کبد چرب ، فشار خون ، سطح بالای چربی و قند خون را کنترل کرد. البته افرادی با بیماری های زمینه ای حاد یا مزمن مواجه هستند و دارو دریافت می کنند نباید روزه بگیرند و افراد بالای ۶۵ سال نیز با مشورت پزشک شان باید در خصوص روزه داری تصمیم بگیرند.

در کل، توصیه ما به همه روزه داران گرامی رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار و انواع جوانه ها، گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آنها با رنگ‌های متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب در فاصله افطار تا سحر است.

روزه داران عزیز باید بدانند که سبزیجات به دلیل داشتن اسیدفولیک و ویتامین C و پیش ساز ویتامین A به تقویت سیسم ایمنی کمک می کنند بنابراین، تمام سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ را حتما به صورت کاملا شسته وضدعفونی شده در برنامه غذایی خود قرار دهید. به علاوه، از مصرف زیاد فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید زیرا این گروه از خوراکی ها حاوی نمک زیاد، اسید های چرب ترانس و اشباع بوده و برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی نامطلوب هستند.

در آخر، لازم است تاکید کنم که در برخی منابع توصیه شده افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، ۳ وعده غذایی بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما صرف غذا در دفعات کمتر از ۲ بار در سال‌هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

تامین آب بدن در ایام روزه‌داری
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو