درماتیت پلک چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟
18 مرداد 1401 ساعت: 15:5



آیا تا حالا با خشکی، خارش یا تحریکات پوستی در ناحیه پلک‌ها مواجه شده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، باید برای بررسی این موضوع به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید زیرا این مشکل در بعضی موارد می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به درماتیت پلک یا درماتیت دور چشم باشد. اگرچه درماتیت پلک را نباید ساده تلقی کرد، اما به‌هرحال نوعی اگزما محسوب می‌شود که با مراقبت مناسب و رسیدگی به پوست نهایتا قابل کنترل است. 

درماتیت پلک چیست و چه علت‌هایی دارد؟ 

 

درماتیت پلک نوعی التهاب در پوست پلک است و می‌تواند هر دو پلک بالایی و پایینی را درگیر کند. این مشکل پوستی معمولا با قرمزی، خشکی، پوسته‌ریزی، گاهی اوقات تورم، خارش یا سوزش همراه می‌شود. 

 

درماتیت پلک به‌طور کلی نوعی اگزما یا درماتیت تماسی محسوب می‌شود. در 50 درصد موارد، درماتیت پلک به‌علت درماتیت تماسی به‌وجود می‌آید که در مواقعی شکل می‌گیرد که پوست با ترکیبات آلرژی‌زا یا تحریک‌کننده تماس پیدا می‌کند. چیزهایی مانند ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست یا محصولات مراقبت از مو، فلزات موجود در جواهرات یا حتی لاک ناخن می‌توانند باعث این نوع از تحریکات پوستی شوند. 

 

خطر ابتلا به درماتیت پلک زمانی افزایش می‌یابد که سابقه ابتلا به اگزما را در دیگر قسمت‌های بدن داشته باشید. داشتن پوست حساس یا استفاده بیش‌ازحد از ترکیبات فعال مانند رتینوئیدها، اسیدها و تونرها در رژیم مراقبت از پوست هم احتمال ابتلا به درماتیت پلک را بیشتر می‌کنند. اگر ریشه درماتیت پلک در درماتیت تماسی نباشد، معمولا دستکاری مکرر پلک‌ها و کمبود رطوبت در ناحیه پلک‌ها می‌تواند باعث ابتلا به درماتیت پلک شود. 

 

چگونه با درماتیت پلک مقابله کنیم؟

 

1. با متخصصان پوست‌ومو مشورت کنید: پیشگیری و درمان این مشکل پوستی به علت درماتیت بستگی دارد. اگزما نوعی مشکل پوستی مزمن است و با کمک متخصصان پوست‌ومو می‌توان آن را کنترل کرد. اما اگر مشکل شما در آلرژی پوستی ریشه داشته باشد، باید تست‌های پچ پوستی را برای تشخیص مشکل و پیشگیری از بروز علائم انجام دهید. 

 

2. از سد دفاعی پوست محافظت کنید: مرطوب‌سازی منظم پلک‌ها با استفاده از محصولات ملایم برای حفظ سد دفاعی پوست در وضعیت سالم بسیار مهم است. اگر لوسیون‌های بدون نسخه در این زمینه برای شما موثر نیستند، با متخصصان پوست‌ومو درباره استفاده از محصولات قوی‌تر و نیازمند نسخه مشورت کنید. 

 

3. از تماس پوست پلک‌ها با ترکیبات غلیظ خودداری کنید: ترکیباتی مانند اسیدهای آلفاهیدروکسی، اسیدهای بتاهیدروکسی، رتینوئیدهای قوی تجویزی، محصولات برپایه الکل و ضدآفتاب‌های شیمیایی نباید با پوست پلک‌ها تماس داشته باشند. همچنین محصولات انتخاب‌شده توسط شما باید بدون ترکیبات معطر یا روایح باشند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: skincare

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو