چطور کالری خوب و بد خوراکی‌ها را مقایسه کنیم؟
19 مرداد 1401 ساعت: 07:5



توجه به کالری مواد غذایی یکی از اصول پیروی از رژیم‌های لاغری است. اما الزاما سطح کالری یکسان خوراکی‌ها نمی‌تواند بیانگر ارزش تغذیه ای یکسان آنها باشد و به همین‌دلیل بعضی افراد به‌رغم دریافت سطح کالری متعادل موفق به کاهش وزن نمی‌شوند.

در ادامه این مطلب، به حقایقی درباره کالری مواد غذایی پرداخته ایم که دانستن شان در طول کاهش وزن می تواند مفید باشد. این موارد عبارتند از: 

 

کالری یکسان برابر با ارزش تغذیه ای یکسان نیست

مقدار کالری دریافتی خوراکی‌ها را نمی‌توان با ارزش تغذیه ای آنها یکسان دانست. در واقع، کالری سطح انرژی است که دریافت می‌شود نه الزاما ریزمغذی‌هایی که به بدن می‌رسد. به‌عنوان مثال، دریافت 100 کیلوکالری کلم‌بروکلی تاثیر بهتری در کاهش وزن نسبت به دریافت 100 کیلوکالری سیب‌زمینی دارد. سیب‌زمینی حاوی قندهای سریع است که به‌سرعت سطح قند خون را افزایش می‌دهد و قند نیز می‌تواند در بدن به‌شکل چربی تجمع پیدا کند. اما کلم‌بروکلی سرشار از فیبر است و قند ندارد و به‌تدریج در بدن جذب می‌شود. 

 

خوراکی‌های حاوی فیبر، شاخص گلایسمی پایینی دارند

متخصصان تغذیه همواره تاکید می‌کنند که خوراکی‌های سرشار از فیبر در رژیم غذایی گنجانده‌ شوند. فیبرها روند جذب در روده و به‌خصوص جذب در خون را کاهش می‌دهند. خوراکی‌های سرشار از فیبر شاخص گلایسمی پایینی دارند و احساس گرسنگی را نیز کمتر می‌کنند. تا زمانی که فیبرها در بدن جذب نشوند کالری نیز به بدن نمی‌رسد و انتخاب خوبی در دوران رژیم لاغری محسوب نخواهند شد.

 

از نوشابه‌ها باید پرهیز کرد

نوشابه‌های گازدار حاوی قند بسیار زیادی هستند و به همین‌دلیل کالری بالایی دارند. اما این کالری مسلما با کالری مفیدی که پس از خوردن سبزیجات به بدن می‌رسد، متفاوت است. شاخص گلایسمی بالا نوشابه باعث می‌شود که این نوشیدنی جزء خوراکی های با کالری مضر شناخته شود.

 

دریافت منابع پروتئینی اهمیت دارد

در کنار مصرف سبزیجات حاوی فیبر، گنجاندن منابع پروتئین‌های کم چرب مانند مرغ و ماهی همچنین نان و غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی اهمیت دارد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین و فاقد نشاسته دارند در کاهش وزن موفق‌تر هستند. هر گرم پروتئین 4 کیلوکالری انرژی دارد در حالی که هر گرم چربی دارای 9 کیلوکالری انرژی است. همچنین، سطح کالری شکر و پروتئین نیز تقریبا یکسان است اما احساس سیری طولانی‌تر پروتئین نسبت به شکر در این زمینه ارجحیت دارد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Pressesante.fr

آیا قهوه باعث التهاب می‌شود؟ 

بهترین خوراکی‌های آبرسان به بدن در روزهای خیلی گرم​​​
عدم مصرف فیبر کافی چه پیامدهایی دارد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو